ایران و افغانستان با تاکید بر حسن همجواری پروژه‌های استعماری را درهم می‌شکند
(last modified 1399-04-02T06:22:02+00:00 )
سرطان 02, 1399 10:52 Asia/Kabul

با آمدن هیئت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی افغانستان روابط تاریخی، حسن همجواری و همبستگی‌های دینی و فرهنگی ادامه داشته و از پروژه‌های استعماری و خطرناکی که در دستور کار آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها درمورد جدایی دو ملت ایران و افغانستان است جلوگیری می‌شود

کارشناس امور سیاسی افغان گفت: با آمدن هیئت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی افغانستان روابط تاریخی، حسن همجواری و همبستگی‌های دینی و فرهنگی ادامه داشته و از پروژه‌های استعماری و خطرناکی که در دستور کار آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها درمورد جدایی دو ملت ایران و افغانستان است جلوگیری می‌شود.

محمد هاشمی عصمت‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری درمورد آمدن هیئت عالی‌رتبه افغان به ریاست محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان به ایران اظهار داشت: حادثه پیش آمده در ولایت یزد تعمدی نبوده و مخالفین و معاندین به‌ویژه افراد و گروه‌هایی که با آمریکا و انگلیس ارتباط دارند این حادثه را بزرگنمایی کرده و بازتاب دادند.

مشاور پیشین حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان با تاکید براین‌که رسانه‌های غربی با تحریک احساسات و عواطف مردم به هدف تخریب روابط دیرین دو ملت افغانستان و ایران دامن می‌زند، گفت: مردم و دولت افغانستان درک می‌کنند که ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران در دوران جهاد و پس از آن از حکومت با ثبات در افغانستان دفاع کرده و به دنبال امنیت و توسعه این کشور می‌باشد.

وی ادامه داد: ایران خدمات زیادی را به مردم، مهاجرین، استقلال و حاکمیت افغانستان انجام داده و در سال 1375 تا 1386 در مرز مشترک با افغانستان سه هزار و 120 سرباز ایرانی در برابر قاچاق مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند که ضربه شدید به پیکر جمهوری اسلامی ایران بود.

عصمت‌اللهی افزود: اصل موضوع به مقررات و نظام هر کشور برمی‌گردد و از راه دیپلماسی حل می‌شود و رسانه‌هایی که به دنبال دامن زدن این مسائل می‌باشد اهداف پنهانی پشت این قضیه برای برهم زدن روابط نزدیک این دو کشور دارند.

با آمدن آقای محمدحنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه به این مسائل رسیدگی لازم صورت می‌گیرد و این روابط همچنان بر زیست مسالمت‌آمیز و روابط همیشگی تاریخی، حسن همجواری و همبستگی‌های دینی، اسلامی و فرهنگی خود ادامه داده و از پروژه‌های استعماری و خطرناگی که در دستور کار آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها است جلوگیری می‌کند.

 

کلیدواژه