سرطان 07, 1399 14:27 Asia/Kabul

امریکا درپی جلوگیری از فعالیت های دادگاه لاهه به منظور پیشگیری از افشای جنایات خود در کشورهای مختلف است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: دادگاه لاهه بی طرفانه جرایم و جنایات طرف های مختلف را مورد بررسی و رسیدگی قرار می دهد و امریکا درپی جلوگیری از فعالیت های آن به منظور پیشگیری از افشای جنایات خود در کشورهای مختلف است.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تحریم دادگاه لاهه از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا که با انتقادات زیادی هم روبرو شده، اظهار داشت: دیوان بین المللی کیفری یا دادگاه لاهه که بنا به نیاز و ضرورت کشورها ایجاد شده از چند دهه قبل موارد جنایات جنگی و ظلم به برخی کشورها و گروه ها از سوی برخی کشورها و گروه های دیگر را بررسی و پیگیری می کند و دولت امریکا مخالف این فعالیت هاست.

وی افزود: نظام های سلطه همواره سعی کرده اند که خود را مافوق قدرت های دیگر قرار داده و اقدام به ظلم و تجاوز کنند و حتی در سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان پنج کشور دارای حق وتو هستند به گونه ای که خود را مافوق قوانین بین المللی دانسته و چنین حقی را برای خود قائل شده اند.

این کارشناس افغان یادآور شد امریکا نه تنها با دادگاه لاهه چنین برخوردی داشته بلکه از بسیاری پیمان های بین المللی هم خارج شده چون آن را به نفع خود نمی دیده، به ویژه در دوره ریاست دونالد ترامپ که منافع سیاسی و اقتصادی دولت خود را فوق هر قانونی می بیند، از اینرو دادگاه لاهه را هم که جنایات امریکا را برملا می کرد زیر سوال برد و آن را تحریم کرد.

به گفته مختاری امریکایی ها به همین شکل بسیاری قوانین را زیر پا گذاشتند و از پیمان ها و توافقنامه های متعددی خارج شدند چنانکه خودشان برجام را امضا کردند اما زمانی که احساس کردند منافع شان آنگونه که می خواهند تامین نمی شود، از اجرای آن سر باز زدند. به هر صورت با وجود اینکه امریکا به دنبال اقتدار گرایی و ارعاب کشورهای دیگر است، دوران یکجانبه گرایی گذشته و کشورهای دیگری وجود دارند که توازن قوا را برقرار کنند.

وی با اشاره به جنایات نیروهای امریکایی در افغانستان و تبرئه آنان در دادگاه های امریکایی و یا صدور احکام بسیار سبک برای آنان گفت: وجود نیروهای امریکایی در افغانستان هیچ خیری برای مردم این کشور نداشته و سراسر شر بوده، نظامیان امریکایی بارها در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده اند، حتی در یک مورد یک سرباز امریکایی هفده نفر از افغان ها را به قتل رساند و در نهایت به بهانه اینکه در آن زمان وضعیت طبیعی نداشته تبرئه شد.

این کارشناس افغان اظهار کرد: نیروهای امریکایی همچنان محافل عروسی افغان ها را بمباران و خانه های مردم را خراب کردند در حالیکه اینگونه اعمال را جنایت نمی دانند، ارزش های انسانی و اخلاقی برایشان معنایی ندارد و فقط اهدافشان برای آن ها مهم است.

مختاری عنوان کرد: امریکایی ها با ورود به افغانستان این کشور را به ویرانه تبدیل کردند و اکنون هم به دنبال خروج از این کشور هستند بدون اینکه مردم افغانستان کوچکترین ثمره ای از حضور آن ها دیده باشند.

وی اضافه کرد: امروز دولت امریکا با مشکلات عدیده ای روبرو است، فریاد عدالت خواهی در سراسر این کشور بلند است و ملت امریکا در برابر نظام اهریمنی این کشور قرار گرفته و پرچم امریکا در داخل این کشور به آتش کشیده می شود، در چنین شرایطی طرح موضوع جنایات جنگی نیروهای امریکایی در افغانستان که اخیراً مطرح شده، می تواند تاثیرات منفی بیشتری بر دولت واشنگتن داشته باشد، پرونده آن را سنگین تر کرده و فروپاشی اقتدار امریکا را سبب شود.       

 

کلیدواژه