سرطان 23, 1399 08:39 Asia/Kabul

بدون شک جنگ افغانستان، جنگ بین افغان‌ها نبوده و جنگی است که از بیرون این کشور برنامه‌ریزی می‌شود و افغان‌ها فقط مجریان صحنه تطبیقی آن در افغانستان است و حکومت و دولت‌های بیرون از حوزه این کشور در این جنگ نقش بسیار جدی دارند

عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان گفت: بدون شک جنگ افغانستان، جنگ بین افغان‌ها نبوده و جنگی است که از بیرون این کشور برنامه‌ریزی می‌شود و افغان‌ها فقط مجریان صحنه تطبیقی آن در افغانستان است و حکومت و دولت‌های بیرون از حوزه این کشور در این جنگ نقش بسیار جدی دارند.

صالح محمد سلجوقی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری درمورد موضع‌گیری وزارت امور خارجه افغانستان مبنی بر دخالت کشورهای دخیل در امور صلح افغانستان برای کاهش خشونت طالبان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی اظهار داشت: اگر قطر، دولت‌های عربی، کشورهای دور و نزدیک و به‌ویژه پاکستان به‌عنوان بازیگر اصلی جنگ‌ها در افغانستان بخواهند در این کشور صلح بیاید و از منازعات و کشمکش‌های خود در سطح بین‌المللی بکاهند، بدون شک در افغانستان صلح خواهد آمد.

آگاه امور سیاسی ادامه داد: حکومت افغانستان و وزارت امورخارجه در سه نشست منطقه‌ای و جهانی هفته گذشته برای صلح افغانستان ناراحتی شدید خود را از افزایش خشونت‌های طالبان ابراز کرده که این نارضایتی مردم افغانستان را نشان می‌دهد که واقعا از افزایش خشونت‌ها به ستوه آمده است.

سلجوقی باتاکید براین‌که اگر خشونت‌ها به همین شیوه افزایش پیدا کند گفت: بدون شک با متاثر ساختن افکار عمومی و افزایش نارضایتی مردم افغانستان ذهنیت هیئت مذاکره کننده در جریان مذاکرات صلح هم بسیار ملتهب شده و تحت تاثیر قرار می‌گیرند و دستیبابی به نتایج صلح را دورتر کرده و عواقب آن هم غیرقابل پیش بینی می‌شود.

عضو پیشین مجلس نمایندگان با بیان این‌که اگر انگیزه‌های‌ منازعه جستجو شود و از طالبان پرسیده شود دلیل این‌که مردم عادی را می‌کشند و عملیات نظامی برعلیه نیروهای دولتی انجام می‌دهند و همچنین از سربازان دولتی پرسان شود به چه هدفی طالبان را می‌کشند، به مسائلی برمی‌خوریم که اهمیت جدی برای ایجاد یک جنگ وحشتناک در افغانستان ندارد.

وی تصریح کرد: طالبان بخاطر اینکه بتوانند در میدان مذاکره و بده بستان‌های صلح از یک موضوع قوی‌تر و برتر به اهداف‌شان برسند و امتیاز بگیرند حتی از کشتار مردم عادی و نظامیان هیچ ابائی ندارند و این مسئله به حدی گسترده شده که حتی طالبان به خانواده‌های نظامیان و سربازان برای ترک وظیفه فشار می‌آورند.

سلجوقی با بیان این‌که حکومت افغانستان نمی‌تواند به سفارش طالبان هر فردی را که آن‌ها خواسته باشند و با هر نوع جرم و جنایت آزاد کند گفت: زندانیان طالبان درحال حاضر بسیار شرایط بهتر دارند اما پافشاری این گروه برای آزادی زودتر افراد کلیدی نسبت به افراد بی کس و بیچاره دیگر که در میدان‌های جنگ دستگیر شدند نشان از توطئه‌ای نهفته دارد.

آگاه امور سیاسی ادامه داد: حکومت افغانستان چهار هزار و چند صد طالب را آزاد کرده و نباید درمورد رهانکردن چند تن دیگر پافشاری کند.

سلجوقی افزود: مردم افغانستان از آینده خود، حکومت افغانستان و این‌که آغاز مذاکرات بین‌الافغانی منتج به صلح خواهد شد یا خیر نگران است به‌دلیل این‌که اگر نیت خیری در مورد مذاکرات صلح وجود می‌داشت باید خشونت‌ها کاهش پیدا می‌کرد.

کلیدواژه