سرطان 29, 1399 12:07 Asia/Kabul

مسئله صلح افغانستان یک مسئله بسیار پیچیده است و نمی توان بصورت کامل به آن خوشبین بود

کارشناس سیاسی افغان گفت: مسئله صلح افغانستان یک مسئله بسیار پیچیده است و نمی توان بصورت کامل به آن خوشبین بود.

عبدالسمیع دره ای در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تلاش هایی که برای آغاز مذاکرات بین الافغانی صلح از سوی برخی کشورها از جمله امریکا جریان دارد اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت امریکا انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد می خواهد از این مسئله به عنوان دستاوردی برای خود استفاده کند.

وی افزود: افغانستان در یک منطقه ژئوپلیتیک خاص قرار دارد که کشورهای متعددی منافع خود را در آن نهفته می دانند و از این کشور به عنوان میدان جنگ و نقطه تقابل خود استفاده می کنند. پاکستان به عنوان حامی گروه های تروریستی فعال در افغانستان شناخته می شود و از آنجایی که مشکلاتی با افغانستان دارد بعید است در روند صلح افغانستان اخلال نکند. اگر صلحی هم ایجاد شود بیشتر منافع طالبان در آن لحاظ شده و صلح ایده آلی برای مردم افغانستان نخواهد بود.

این کارشناس افغان گفت: تعدادی از فرماندهان کوچک و نیروهای طالبان راهی به جز جنگ برای خود متصور نیستند و تعدادی از آن ها هم به قاچاق مواد مخدر مشغول هستند و حرف شنوی چندانی هم از رهبران طالبان ندارند، بنابراین اگر توافقی هم بین طالبان و حکومت افغانستان صورت بگیرد آنان سلاح خود را بر زمین نخواهند گذاشت و حتی ممکن است زیر پرچم داعش و یا هر گروه تروریستی دیگری قرار بگیرند.

به گفته دره ای برنامه ای هم که امریکایی ها در خصوص صلح افغانستان دنبال می کنند بیشتر مصرف داخلی برای امریکا دارد زیرا آن کشور انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد و حزب جمهوریخواه که بر سر کار است به دنبال آن است که از مسئله صلح افغانستان به عنوان دستاورد در رقابت های انتخاباتی استفاده کند. البته حزب دمکرات امریکا علاقه مندی خاصی به قضایای افغانستان ندارد و آن را یک مسئله پایان یافته برای واشنگتن می داند.

وی اضافه کرد: مهمترین مسئله برای افغانستان در شرایط فعلی این است که یک توازن سیاسی میان گروه های مختلف برقرار شود و نظام فعلی حفظ شود زیرا حفظ این نظام هرچند ضعیف باید در اولویت باشد.

 

کلیدواژه