اسد 12, 1399 11:33 Asia/Kabul

دولت افغانستان متوجه تلاش های ایران برای برقراری صلح و ثبات در این کشور است و به آن اذعان می کند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: دولت افغانستان متوجه تلاش های ایران برای برقراری صلح و ثبات در این کشور است و به آن اذعان می کند.

داکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تماس تلفنی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و قدردانی وی از تلاش های دولت ایران برای کمک به روند صلح افغانستان اظهار داشت: روابط دو کشور روابط دیرینه و دوستانه ای است و دولت افغانستان به همکاری های تهران با کابل در عرصه های مختلف به دیده قدر می نگرد.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر عنوان کرد: با توجه به شرایط خاصی که در منطقه حاکم شده نیاز به همکاری متقابل بیش از گذشته است، جمهوری اسلامی ایران هم در روند صلح افغانستان همکاری های خوبی داشته است.

وی افزود: اینکه محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در تماس تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران این مسئله و نیز تلاش ها برای همکاری های متقابل و کمک به بهبود اوضاع افغانستان را مطرح کرده، یادآور روابط نیک دو کشور و همکاری نزدیک ایران در زمینه صلح افغانستان است.

به گفته این کارشناس افغان با توجه به روند صلحی که بین حکومت افغانستان و طالبان مطرح است و دخالت ها و فشارهای امریکا در امور افغانستان، برخی گمان می کردند که ممکن است آقای اشرف غنی در روابط خود با ایران ملاحظاتی را در نظر بگیرد اما وی به عنوان عالی ترین مقام دولتی افغانستان از دولت ایران به خاطر همکاری ها و تلاش هایش در جهت صلح افغانستان قدردانی کرده و بر ادامه همکاری های ایران در روند صلح افغانستان و نیز آماده سازی سند جامع همکاری های راهبردی دو کشور تاکید کرده است.

ظهوری حسینی در رابطه با مذاکرات بین الافغانی صلح و نیز ادامه اختلافات اشرف غنی و عبدالله عبدالله و اینکه از عبدالله برای شرکت در نشست بین المللی سام در کابل دعوت نشد، نشستی که با حضور ده ها کشور و سازمان بین المللی در موضوع صلح افغانستان در کابل برگزار شد، عنوان کرد: این اختلافات روند صلح را مختل می کند هرچند به نظر می رسد مذاکرات بین الافغانی صلح در حد حرف باقی می ماند.

به گفته این کارشناس سیاسی این وضعیت نشان می دهد که برخی مسایل هنوز از سوی خارجی ها دیکته می شود و همانگونه که دولت افغانستان از جریان گفت و گوها با طالبان دور نگه داشته شد، امروز در درون دولت رئیس شورای مصالحه ملی به نشستی که در مورد صلح برگزار می شود، دعوت نمی شود.

ظهوری حسینی تصریح کرد: اگر طالبان به دنبال صلح با دولت افغانستان بود باید بلافاصله پس از امضای توافقنامه با امریکا گفت و گوهای بین الافغانی را آغاز می کرد تا از قوام و تضمین بین المللی هم برخوردار می بود. اما امریکا با دخالت های خود روند صلح در افغانستان را مختل کرده و به دنبال ناامنی در این کشور است نه به دنبال صلح، زیرا اگر در این کشور صلح برقرار شود حضور نیروهای خارجی در این کشور غیر قانونی تلقی خواهد شد.

وی اضافه کرد: آتش بس سه روزه هم که به مناسبت عید سعید قربان بین حکومت افغانستان و طالبان برقرار شد بصورت کامل رعایت نشد، طالبان هنوز برای آغاز مذاکرات بین الافغانی بهانه گیری می کنند و ممکن است این مذاکرات به این زودی ها آغاز نشود.

 

کلیدواژه