اسد 12, 1399 13:16 Asia/Kabul

به نظر می رسد با وجود توافق سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله، اختلافات میان آنان همچنان باقی است

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرنی گفت: به نظر می رسد با وجود توافق سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله، اختلافات میان آنان همچنان باقی است.

پیر محمد ملازهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری عنوان کرد: محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تمایلی ندارد به توافقنامه ای که با عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان امضا کرده پایبند بماند و عبدالله در موضع ضعف قرار گرفته است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به برگزاری چهارمین نشست مقامات عالی رتبه (سام) با حضور حدود ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی در کابل که عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه به آن دعوت نشده بود، در حالی‌که محور این نشست صلح و توسعه در افغانستان بوده، اظهار داشت: در حالیکه اشرف غنی و عبدالله عبدالله باهم به توافق رسیدند اما اختلافات میان آنان باقی است.

وی افزود: عبدالله عبدالله با این توافق تا حد زیادی پشتوانه مردمی خود را از دست داده، اشرف غنی هم تلاش می کند که وی را در موضع ضعف نگه دارد، در برخی موارد هم وی را نادیده می گیرد چنانکه عبدالله را به این نشست دعوت نکرد.

به گفته این کارشناس سیاسی از سوی دیگر اگر مذاکرات با طالبان صورت بگیرد و این گروه وارد ساختار قدرت شود، صف بندی میان جهادی ها و لیبرال دمکرات ها در افغانستان آشکار تر خواهد شد و اختلافات بر سر سهم خواهی از قدرت بیشتر بروز خواهد کرد.

ملازهی عنوان کرد: دعوت نشدن از عبدالله عبدالله به این نشست نشان دهنده آن است که اختلافات دو طرف و تفاوت دیدگاه های آنان در رابطه با مذاکرات با طالبان و چگونگی حضور آنان در قدرت سیاسی و آینده افغانستان همچنان وجود دارد.

وی یادآور شد: عبدالله عبدالله اکنون به این مسئله فکر می کند که اگر مذاکره با طالبان انجام شود و این گروه در ساختار قدرت سهیم شود، چگونه موقعیت جهادی ها را در ساختار قدرت حفظ کند. به نظر می رسد در حال حاضر بحث بین دو تفکر در افغانستان مطرح است یکی اینکه یک حکومت مرکزی قدرتمند در افغانستان وجود داشته باشد و دیگر اینکه تقسیم قدرت صورت بگیرد و این تقسیم به ولایات هم کشیده شود.

ملازهی گفت: اختلافات اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر مذاکرات صلح و گفت و گوهای بین الافغانی تاثیرگذار است اما مجموعه شرایط جهانی، منطقه ای و داخلی افغانستان به گونه ای است که باید یک راه حل سیاسی برای مشکل این کشور پیدا شود هرچند با توجه به چهل سال جنگی که در افغانستان جریان داشته و اختلافاتی که میان جناح های مختلف وجود دارد نمی توان هر تصمیمی را در رابطه با صلح در این کشور در صحنه عمل اجرایی کرد.

وی اضافه کرد: اگر جناح های مختلف در افغانستان به دنبال صلح هستند هر کدام باید با رسیدن به سطحی از خواسته هایشان راضی شوند اما شرایط موجود این مسئله را نشان نمی دهد و هر کدام از طرف ها به دنبال انحصار قدرت هستند.

 

کلیدواژه