طالبان هنوز در رابطه با آغاز مذاکرات با حکومت افغانستان بهانه جویی می کنند
(last modified 1399-05-27T08:08:16+00:00 )
اسد 27, 1399 12:38 Asia/Kabul

طالبان هنوز در رابطه با آغاز مذاکرات با حکومت افغانستان بهانه جویی می کنند به همین دلیل هنوز مذاکرات که قرار بود آغاز شود، آغاز نشده است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: طالبان هنوز در رابطه با آغاز مذاکرات با حکومت افغانستان بهانه جویی می کنند به همین دلیل هنوز مذاکرات که قرار بود آغاز شود، آغاز نشده است.

محمد افسر رهبین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: پس از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح و تائید آزادی 400 زندانی باقی مانده طالبان انتظار می رفت همانگونه که طالبان اعلام کرده بودند مذاکرات بین حکومت افغانستان و طالبان آغاز شود اما به نظر می رسد که طالبان هنوز بهانه گیری می کنند.

وی افزود: در صورتی که طالبان حاضر به مذاکره با دولت افغانستان به منظور پایان دادن به جنگ نشود، آزادی زندانیان طالبان ریسک بزرگی بوده که دولت افغانستان متقبل شد.

به گفته این کارشناس افغان فرمان آزادی زندانیان باقی مانده طالبان از سوی رئیس جمهوری افغانستان امضا شده و هرچند تاکنون تمام آن ها آزاد نشده اند اما بالاخره آزاد خواهند شد و اینکه طالبان پافشاری دارند حتما به زودی آزاد شوند جای سوال دارد، در حالی که حدود پنج هزار زندانی طالبان آزاد شده اند رهایی باقی مانده آن ها هم ناممکن نیست.

رهبین عنوان کرد: از اینرو مذاکرات می توانست آغاز شود و طالبان در روز اول مذاکرات موضوع آزادی باقی مانده زندانیان را هم مطرح می کردند، مردم و دولت افغانستان با آزادی پنج هزار زندانی طالبان که همه آن ها به نحوی در کشتار مردم دخیل بودند سطح بالایی از مدارا را پذیرفتند و اینکه طالبان هنوز لجاجت می کنند و گفت و گوهای صلح را در بن بست قرار می دهند سوال برانگیز است.

وی اظهار کرد: روند آزادی زندانیان حتی برای زندانیان عادی زمانبر است و پرونده های آنان باید بصورت کامل بازبینی شود و در مورد ملاحظات موجود صحبت شود.

این کارشناس سیاسی همچنان توافقنامه امریکا با طالبان را که آزادی پنج هزار زندانی طالبان در آن درج شده بود، ناقص خواند و افزود: دولت افغانستان تعهدی نداشت زیرا اصلاً در آن توافقنامه سهیم نبود ضمن اینکه باید پیش از آغاز روند آزادی آنان لویه جرگه مشورتی را برگزار می کرد و پس از اخذ تائید لویه جرگه مشورتی هم بخشی از آن ها را به عنوان قدم اول آزاد می کرد و منتظر گام طالبان می ماند و در صورتی که اقدام مثبتی از سوی آنان انجام می شد قدم بعدی را برمی داشت.

رهبین با اشاره به درخواست برخی کشورها از دولت افغانستان در مورد آزاد نکردن تعدادی از زندانیان مورد نظر طالبان به این دلیل که در قتل اتباع آن کشورها دست داشته اند و احتمال تاخیر آزادی باقی مانده زندانیان طالبان به این خاطر هم گفت: درست است که اتباع برخی کشورها از جنگ افغانستان آسیب دیده اند و حتی توسط طالبان کشته شده اند اما این کشورها هم باید بر طالبان فشار بیاورند و از آنان خواستار انعطاف شوند.

وی اضافه کرد: از اعلامیه اخیر طالبان چنین برمی آید که آنان هنوز هم خواستار برقراری امارت خودشان هستند، در صورتی که چنین باشد حتی اگر زندانیان طالبان آزاد هم بشوند بار دیگر وارد جنگ با حکومت می شوند، اما طالبانی که اهل افغانستان هستند باید بدانند وقتی که دولت و ملت افغانستان حاضرند به خاطر برقراری صلح آن ها را با وجود تمام اعمالی که انجام داده اند، بپذیرند، آنان هم باید شرایط را درک کنند و از خواسته های خود کوتاه بیایند زیرا در غیر اینصورت دامنه جنگ گسترده تر می شود و آن ها هم به توفیقی دست نخواهند یافت.

 

کلیدواژه