سنبله 02, 1399 09:46 Asia/Kabul

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی گفت: ایران به عنوان با ثبات ترین کشور منطقه می تواند نقش مهمی در تحولات صلح داشته باشد و افغانستان می تواند از این تجربیات و تلاش های ایران استفاده کند و به یقین نتایج بسیار خوبی برای آمدن صلح و ثبات در افغانستان دارد.

سید وحید الله ظهوری حسینی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، با اشاره به خبر اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی از مذاکرات صلح بین الافغانی گفت: امروز برای همه ثابت شده است که ایران به عنوان با ثبات ترین کشور منطقه می تواند نقش مهمی در تحولات صلح افغانستان داشته باشد و تجریه های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال حاکمیت انقلاب اسلامی و همچنین سعی و تلاش های زیادی که ایران در جهت صلح و آمدن امنیت به افغانستان داشته است می تواند در حال حاضر هم نقش کلیدی خود را ایفا کند.

وی تصریح کرد: تمام کشورهای جهان و منطقه به خوبی می دانند که تلاش های ایران در جهت آمدن صلح و ثبات در افغانستان بسیار موثر است و افغانستان می تواند از این تجربیات و تلاش های ایران استفاده کند و به یقین نتایج بسیار خوبی برای آمدن صلح و ثبات در افغانستان دارد.

این کارشناس افغانستانی در ادامه افزود: حضور و نقش ایران در مذاکرات صلح می تواند به صلح در افغانستان کمک کند و نقش ایران در تحولات صلح هم برای افغانستان و هم برای گروه طالبان می تواند بسیار موثر و یک ضمانت بسیار قوی برای هر دو طرف باشد.

ظهوری حسینی در ادامه ضمن اشاره به توافق سیاسی آمریکا با طالبان گفت: آمریکا برای منافع خود با طالبان مذاکره و از این گروه حمایت می کند و در حال حاضر ترامپ تلاش دارد تا از مذاکرات صلح افغانستان به عنوان یک برگ برنده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سود خود استفاده کند.

وی نقش کشورهای منطقه و همسایه افغانستان را در آمدن ثبات به افغانستان بسیار موثر خواند و افزود: کشورهای منطقه و مذاکرات منطقه ای می تواند بسیار مفید واقع شود، بخصوص کشورهای همسایه افغانستان می توانند نقش مثبت خود را در آمدن صلح به افغانستان ایفا کنند.

این کارشناس سیاسی در پایان افزود: افغانستان بسیار تمایل دارد که همکاری های خود را در جهت آمدن صلح به افغانستان با کشورهای منطقه به ویژه با ایران گسترش دهد.

کلیدواژه