مذاکرات حکومت افغانستان و طالبان به دلیل پیچیدگی های ایجاد شده مرتب با تاخیر مواجه می شود
(last modified 1399-06-16T10:56:28+00:00 )
سنبله 16, 1399 15:26 Asia/Kabul

بحث مذاکرات میان هیات های حکومت افغانستان و طالبان به دلیل پیچیدگی های ایجاد شده در آن مرتب با تاخیر مواجه می شود

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت: بحث مذاکرات میان هیات های حکومت افغانستان و طالبان به دلیل پیچیدگی های ایجاد شده در آن مرتب با تاخیر مواجه می شود.

داکتر سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این موضوع به این دلیل پیچیده شده که از یک طرف دولت افغانستان مایل نیست مذاکرات به گونه ای که بین امریکایی ها و طالبان تنظیم شده برگزار شود و از طرف دیگر طالبان مایل نیستند با هیاتی که از سوی حکومت افغانستان هدایت می شود مذاکره کنند.

وی در مورد ترکیب هیات مذاکره کننده با طالبان که از سوی دولت افغانستان تعیین شده عنوان کرد: این ترکیب بیشتر میان گروه هایی که در حکومت حضور دارند تقسیم شده است چنانکه برخی گروه ها حضورشان در حکومت بر اساس سهمیه است ضمن اینکه هیات از سوی این حکومت رهبری می شود بنابراین از ظرفیت و مشروعیت لازم برخوردار نیست.

به گفته این کارشناس سیاسی از همین رو این ترکیب باعث نارضایتی شخصیت های تاثیرگذار شده و از مقبولیت و مشروعیت ملی و بین المللی هم برخوردار نیست و به نظر می رسد طالبان هم این هیات را جدی نمی گیرند.

اشراق با اشاره به درخواست نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد از طرف های مذاکره مبنی بر اینکه نخستین مسئله مورد بحث آنان آتش بس باشد، اظهار کرد: سازمان ها معمولا ًمسایلی را مطرح می کنند اما طرف ها در بسیاری موارد ابزار فشار خود را از دست نمی دهند، ابزار فشار طالبان هم فعالیت های نظامی است و بعید به نظر می رسد به راحتی این ابزار را از دست بدهند و در اولین جلسه موضوع آتش بس مطرح شود.

وی اضافه کرد: طالبان ضمن استفاده از ابزار نظامی، نقاط ضعف طرف حکومت را هم شناسایی کرده است، به عنوان مثال بحران انتخابات، تقسیم قدرت میان دو گروه پیشتاز انتخاباتی، فساد گسترده و نداشتن مقبولیت و ناتوانی حکومت برای ایجاد یک اجماع نسبی. در حالی که حکومت به دنبال اصلاح این نقاط ضعف نیست.

 

کلیدواژه