سنبله 17, 1399 14:05 Asia/Kabul

تعدادی از کارشناسان و متخصصان ایرانی و افغانستانی فعال در حوزه فناوری و اقتصاد در نظر دارند مراکز رشد علم و فناوری را در ولایات مختلف افغانستان راه اندازی کنند

کارشناس و فعال اقتصادی افغان گفت: تعدادی از کارشناسان و متخصصان ایرانی و افغانستانی فعال در حوزه فناوری و اقتصاد در نظر دارند مراکز رشد علم و فناوری را در ولایات مختلف افغانستان راه اندازی کنند.

شیر آقا حبیبی از دست اندرکاران این طرح در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: روز پنج شنبه هفته گذشته نشست جمع بندی نشست های قبلی در رابطه با ایجاد این مراکز رشد علم و فناوری در افغانستان برگزار شد و به نتایج خوب عملی و اجرایی هم رسیدیم.

وی افزود: در این نشست معاون معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری ایران و برخی همکاران ایشان، نمایندگانی از پارک علم و فناوری، مرکز اشتغال اداره کار استان خراسان رضوی، اداره استارت آپ‌ها و خدمات فنی و مهندسی حضور داشتند و تصمیم های خوبی هم گرفته شد. ضمن اینکه در شروع جلسه بازدید از مرکز علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد.

این فعال اقتصادی افغان یادآور شد: افغانستانی ها می توانند از تجربیات کشور دوست و برادر و هم فرهنگ جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند، بر همین اساس روی پروپوزال یا پیشنهاده‌ای در این زمینه کار می شود و ماه آینده شاهد ایجاد اولین مرکز علم و فناوری در افغانستان خواهیم بود که در دانشگاه جامی هرات راه اندازی خواهد شد و انتظار می رود با ایجاد این مراکز مشکل کار و کارآفرینی در اافغانستان تا حدی مرفوع شود.

به گفته حبیبی نبود بنیاد کار آفرینی در افغانستان از کمبودهایی است که احساس می شود و باید مراکزی جهت آموزش و تربیت کارآفرین به وجود بیاید زیرا بسیاری از افرادی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند با مشکل یافتن شغل دست و پنجه نرم می کنند.

مدیر شرکت بازرگانی راه ابریشم عنوان کرد: فقر و نبود کار در افغانستان از مشکلات عمده است، مرکز رشد علم و فناوری به دنبال تربیت کار آفرین است، تعدادی از کارشناسان ایرانی و افغانستانی با همکاری شرکت راه ابریشم از چهار ماه قبل جلسات متواتری در این زمینه برگزار کرده اند که به نتایج خوبی هم رسیده و به زودی یک مرکز در دانشگاه جامی هرات ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: به این ترتیب شرایط مساعد می شود که افراد مستعد و کسانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند این توانایی را کسب کنند که در آینده، هم برای خود و هم برای دیگران ایجاد اشتغال کنند.

 

کلیدواژه