فشارهای امریکا بر طالبان و پاکستان سبب عقب نشینی طالبان از مواضع قبلی‌اش شده است
(last modified 1399-06-23T08:28:14+00:00 )
سنبله 23, 1399 12:58 Asia/Kabul

فشارهای امریکا بر طالبان و پاکستان سبب شده طالبان از مواضع قبلی خود در خصوص مذاکرات با دولت افغانستان تا حدی عقب نشینی کنند

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: فشارهای امریکا بر طالبان و پاکستان سبب شده طالبان از مواضع قبلی خود در خصوص مذاکرات با دولت افغانستان تا حدی عقب نشینی کنند.

پیر محمد ملازهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به آغاز قریب الوقوع مذاکرات هیات های طالبان و دولت افغانستان در قطر اظهار داشت: طالبان تا جایی که توانستند در برابر اینکه با دولت فعلی افغانستان وارد مذاکره شوند، مقاومت کردند اما این مقاومت به نوعی شکسته شده است.

وی تصریح کرد: طرفداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات ریاست جمهوری می خواهند برای دونالد ترامپ دستاوردی کسب کنند و بتوانند از طریق آن رای جذب کنند به این دلیل طالبان را مجبور کردند که از مواضع قبلی خود در زمینه خودداری از مذاکره با هیات دولت افغانستان عقب نشینی کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی از طرف دیگر پاکستان تحت فشار امریکایی ها به این واقعیت تن داد که مذاکرات بین افغانی شروع شود و اگر این کار را نمی کرد ممکن بود امریکایی ها فشار بیشتری را به لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی بر پاکستان وارد کنند و این کشور را وادار به ورود به این طرح کنند.

ملازهی عنوان کرد: این دو مسئله طالبان را به نوعی وادار کرده که با هیات دولتی افغانستان وارد مذاکره شوند هرچند هنوز نگاه طالبان این است که این هیات از مردم افغانستان نمایندگی می کند و تنها دولتی نیست.

وی اظهار کرد: طالبان تا حدودی مواضع خود را در این زمینه تعدیل کرده اند اما این به معنای آن  نیست که در مراحل بعدی نظارت دیگران را زیاد جدی بگیرند. به نظر می رسد در زمان جدی شدن مذاکرات طالبان برگ هایی دارند که آن ها را نمایان خواهند کرد به عنوان مثال ممکن است مسئله تشکیل دولت موقت را مطرح و بر سر راه دولت افغانستان ایجاد مشکل کنند.

این پژوهشگر سیاسی گفت: برای امریکا مذاکرات بین هیات های افغانستان و طالبان و نتایج آن چندان مهم نیست، آنچه به دنبال آن است انتخابات آن کشور است که کمتر از دو ماه به آن باقی مانده و اگر تا آن زمان دونالد ترامپ موفق شود در دو موضوع دستاوردی داشته باشد شانس بیشتری برای پیروزی پیدا می کند که یکی مذاکرات بین الافغانی و دیگری مسئله خاورمیانه و نزدیک کردن برخی کشورهای عربی به رژیم اسرائیل است. البته به نظر نمی رسد که طالبان بتوانند مواضع دولت امریکا را بطور کامل برآورده کنند و در این مذاکرات ممکن است دیدگاه های خود را نسبت به ساختار قدرت در افغانستان نشان دهند.

وی اضافه کرد: هم دولت افغانستان و هم طالبان خطوط قرمزی دارند، دولت روی حفظ قانون اساسی و دستاوردهایی در رابطه با حقوق بشر، آزادی زنان، حقوق اقلیت ها و مواردی از این قبیل تاکید دارد و طالبان هم می خواهند "امارت اسلامی" خود را احیاء کنند، بنابراین فاصله میان خطوط قرمز دو طرف زیاد است، ممکن است مذاکرات آغاز شود اما روند آن طولانی شود.

 

کلیدواژه