سنبله 24, 1399 10:58 Asia/Kabul

برگزاری نشست‌های هیات‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان و آغاز مذاکرات آنان در قطر نشان دهنده برداشته شدن گام‌های مهمی در راستای صلح است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: برگزاری نشست‌های هیات‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان و آغاز مذاکرات آنان در قطر نشان دهنده برداشته شدن گام‌های مهمی در راستای صلح است.

عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر ژنرال مک کنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی امریکا به افغانستان و دیدارش با اشرف غنی اظهار داشت: مسایل سیاسی مربوط به افغانستان به ویژه نشست هیات‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان که در دوحه قطر برگزار شد و در جریان است و پشتیبانی بین المللی را هم با خود دارد نشان داد که گام های مهمی در راستای صلح برداشته شده و امیدواری هایی را در این زمینه ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: نشست های مقدماتی در قطر  مثبت بوده و به نظر می رسد که طرفین به دنبال توافق صلح می باشند، در این مسایل و پشتیبانی از آن جامعه بین المللی هم نقش دارد که سفر این مقام بلندپایه امریکایی هم در همین راستا قابل ارزیابی است.

به گفته این کارشناس سیاسی اگرچه نمایندگان برخی کشورها مانند جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین در نشست دوحه حضور نداشتند اما با صدور بیانیه هایی، پشتیبانی خود را از روند صلح افغانستان اعلام کردند که این مسئله نشان دهنده عزم بین المللی در مورد مسئله صلح افغانستان است. مردم افغانستان هم خوشبین هستند که اگر طرفین روند را با صداقت پیش ببرند به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهند کرد.

حسن زاده با اشاره به سخنرانی های عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی گروه طالبان در نشست مقدماتی قطر عنوان کرد: دو طرف مسایل عمده ای را مطرح کردند؛ آقای عبدا.. به حفظ مسئله جمهوریت، قانون اساسی و دستاوردهای هجده سال گذشته تاکید کرد اما گفت در برخی مسایل هم دست باز داریم و می توان با گفت و گو این مسایل را حل کرد. طرف طالبان هم بر اسلامی بودن حکومت آینده و از دیدگاه خودشان "امارت اسلامی" تاکید داشت، اما جزئیات گفت و گوهایی که قرار است دو طرف داشته باشند هنوز به بیرون درز نکرده است.

این کارشناس افغان در مورد آتش بس که خواست مهم دولت و مردم افغانستان است نیز گفت: آتش بس از مسایل مهم و از پیش زمینه های اصلی برای برقراری صلح است، اما همزمان با برگزاری نشست ها، حملاتی از سوی طالبان در داخل افغانستان صورت گرفته در حالی که این حملات باید متوقف شود تا مردم افغانستان بار دیگر در مورد برقراری صلح دچار ناامیدی نشوند.

وی اظهار امیدواری کرد که دو طرف گفت و گو به فکر مردم افغانستان شامل جوانان، خانواده های شهدا، خسارت دیدگان و افراد فقیر باشند و برای برقراری صلح تلاش کنند زیرا اگر این بار هم روند صلح با شکست مواجه شود، خسارات بیشتری برای مردم پیش خواهد آمد و زمینه مداخلات خارجی ها را بیشتر می کند و این به نفع هیچ کدام از طرف های درگیر، کشورهای منطقه و جامعه جهانی نمی باشد.

 

کلیدواژه