سنبله 31, 1399 15:10 Asia/Kabul

هیات های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان نسبت به یکدیگر شک و تردید فراوان دارند و به همین دلیل هنوز دستور کار جلسات مشخص نشده است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: هیات های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان نسبت به یکدیگر شک و تردید فراوان دارند و به همین دلیل هنوز دستور کار جلسات مشخص نشده است.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طرفین تا به حال در مورد دستور کار جلسات تصمیم نهایی اتخاذ نکرده اند و هنوز نسبت به یکدیگر شک و تردید دارند.

وی با اشاره به اظهارات عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در مورد اینکه مذاکرات شرایط دشواری دارد و تصمیم های سختی باید از سوی طرفین اتخاذ شود، افزود: مذاکرات بین هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان که از شنبه هفته گذشته آغاز شده به شرایط سختی رسیده و به نظر می رسد اعضای هیات های مذاکره کننده دچار نوعی خستگی شده اند.

به گفته عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر از ابتدا هم مشخص بود با دخالت هایی که امریکایی ها می کنند، آن ها به دنبال اهداف خودشان هستند و دولت و ملت افغانستان آن ها را نمی پذیرند، به همین دلیل برگزاری نشست ها تاکنون چندان امیدوار کننده نبوده و احتمال به تعویق افتادن مذاکرات وجود دارد.

این کارشناس افغان در رابطه با امتیازاتی که احتمالاً بین طرفین رد و بدل خواهد شد، عنوان کرد: طالبان می خواهند در افغانستان جای پا باز کنند و حتی اگر شده به بخشی از قدرت دست پیدا کنند، اما بصورت کلی تمامیت خواه هستند، بخش هایی از این گروه و سران آن به شدت مخالف انجام مذاکرات هستند و تلاش دارند که کل قدرت را در اختیار بگیرند.

ظهوری حسینی همچنان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی رابطه متقابلی بین امریکا و طالبان در مسئله صلح افغانستان شکل گرفته به گونه ای که امریکایی ها خود قصد خروج از افغانستان را دارند و بالاخره خارج خواهند شد اما طالبان وانمود می کنند که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نتیجه تلاش های آن ها بوده است.

این کارشناس افغان اظهار کرد: طالبان که به برقراری "امارت اسلامی" در افغانستان تاکید داشتند، اکنون به نوعی به یک حکومت میانه و موقت تن داده اند که اگر چنین حکومتی روی کار بیاید این احتمال وجود دارد که در نهایت همان خواست طالبان محقق شود.

وی اضافه کرد: با وجود این مسایل شرایط مذاکرات خطیر و دشوار است و امکان به خطر افتادن دستاوردهای حدود دو دهه گذشته در افغانستان وجود دارد. امریکایی ها هم نمی خواهند توافق محکمی بین هیات های دو طرف صورت بگیرد زیرا در این صورت آن ها جای پای محکمی در افغانستان نخواهند داشت.

 

کلیدواژه