میزان 20, 1399 13:47 Asia/Kabul

استاد اقتصاد دانشگاه کابل گفت: افغانستان برای صدور تولیدات و هم برای رفع نیازمندی های خود نیاز به یک مسیر مطمئن دارد و راه آهن میان ایران و افغانستان زمینه را برای تحکیم روابط اقتصادی میان دو کشور و حتی منطقه می تواند فراهم می کند.

سیف الدین سیحون استاد اقتصاد دانشگاه کابل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، در مورد خط آهن خواف-هرات گفت: تردیدی وجود ندارد که این مسیر زمینه را برای تحکیم روابط اقتصادی میان دو کشور و حتی منطقه فراهم می کند.

وی ادامه داد: افغانستان هم برای صدور تولیدات و هم برای رفع نیازمندی های خود نیاز به یک مسیر مطمئن دارد و این مسیر می تواند برای صدور اجناس افغانستان مثمر واقع شود و این یک اقدام بسیار مثبت است و زمینه را برای داد و ستد بیشتر فراهم می کند و این مسیر برای ایران و افغانستان و هم برای منطقه مهم است.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: افغانستان محل تلاقی تولیدات کشورهای مختلف است و این مسیر  برای کشورهای آسیای میانه و ایران می تواند مفید باشد؛ در این تردیدی نیست که افغانستان نیازمند گسترش روابط خود با منطقه است و از این طریق می تواند برای عرضه اجناس و همچنین واردات بهره مند شود و این برای اقتصادی منطقه مفید است.

سیف الدین سیحون در ادامه اظهار داشت: افغانستان همیشه برای ترانزیت کالا از طریق پاکستان دچار مشکل بوده است و بندر چابهار یک بندر بین المللی است و به آب های آزاد راه دارد و افغانستان می تواند با استفاده از مسیر راه آهن با سرمایه گذاری در چابهار به یک راه قابل اطمینان دست پیدا کند.

استاد اقتصاد دانشگاه کابل یادآور شد: با توجه به کوتاهی مسیر و امکانات فراهم در چابهار، این بندر علاوه بر افغانستان، برای کشورهای منطقه در خیلج فارس و آسیای میانه و جنوبی می تواند اهمیت داشته باشد.

وی تصریح کرد: افغانستان نیازمند واردات کالا از بازارهای بین المللی است و بندر چابهار این امکان را برای این کشور فراهم می کند که با قیمت کمتری بتواند اجناس خود را خریداری کند و این برای معیشت و زندگی مردم مفید است و زمینه را برای اشتغال در افغانستان فراهم می کند.

کلیدواژه