سومین نمایشگاه مشترک کتاب ایران و افغانستان با حضور ناشران دو کشور در کابل برگزار خواهد شد
(last modified 1399-08-10T04:15:09+00:00 )
عقرب 10, 1399 08:45 Asia/Kabul

معاون مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران گفت: سومین نمایشگاه مشترک کتاب ایران و افغانستان با حضور ناشران و مسئولان فرهنگی دو کشور در کابل برگزار خواهد شد.

مجتبی نوروزی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار رادیو دری گفت: سومین نمایشگاه مشترک کتاب جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از 12 آبان/عقرب به مدت 10 روز در دانشگاه کابل با حضور 40 ناشر از افغانستان و 40 ناشر از ایران برگزار خواهد شد و ناشران آخرین آثار منتشره خود را برای علاقمندان به کتاب عرضه خواهند کرد.

 

وی افزود: وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از برخی مسئولان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آورده است و شخصیت های چون پیمان جبلی معاون برون مرزی صدا و سیما، یوسف جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، ایوب دهقانکار سرپرست مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به این نمایشگاه دعوت شده اند و امیدواریم که این افراد فرصت آن را داشته باشند که در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

 

معاون مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات ایران در ادامه به حضور ناشران افغانستانی در نمایشگاه های کتاب ایران اشاره و یادآور شد: ما در سال های گذشته حضور ناشران افغانستانی را در نمایشگاه کتاب تهران داشته ایم و تلاش های خوبی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این زمینه صورت گرفته است و امیدواریم که این روند همچنان رو به افزایش باشد.

 

نوروزی در ادامه افزود: برای حضور بهتر ناشران افغانستانی در نمایشگاه های کتاب در ایران، ما پشنهاد های خوبی به موسسه نمایشگاه های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران داده ایم و امیدواریم که در سال های آینده این پشنهادات عملی شود و ما شاهد حضور بیشتر ناشران افغانستانی در ایران باشیم.

معاون سابق رایزن فرهنگی ایران در کابل ضمن اشاره به همکاری های مشترک ناشران ایرانی و افغانستانی اظهار داشت: اتفاقات بسیار خوبی میان ناشران دو کشور صورت گرفته است و بر اساس  تفاهم های انجام شده، برخی از کتاب های ناشران افغانستانی با مجوز وزارت ارشاد اسلامی در بازار کتاب ایران عرضه خواهد شد و این کار بسیار خوبی برای آشنایی میان دو کشور همزبان خواهد بود.

 

وی در ادامه به برخی چالش های موجود در مورد فرایند ترخیص کتاب در گمرکات دو کشور اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته نامه نگاری های لازم برای سهولت ترخیص کتاب از گمرکات زمینی و هوایی در هر دو کشور انجام شده است و در حال حاضر مشکل قانونی و حقوقی در این زمینه وجود ندارد و بیشتر مشکلات ناشی از عدم شناخت قوانین و قواعد از سوی ناشران دو کشور است.

 

کلیدواژه