عقرب 18, 1399 14:59 Asia/Kabul

حادثه ترویستی دانشگاه کابل و واکنش ها به آن بار دیگر هویت مشترک ملت های مسلمان به ویژه دو ملت ایران و افغانستان را یادآور شد

روحانی فعال افغانستانی تاکید کرد: حادثه ترویستی دانشگاه کابل و واکنش ها به آن بار دیگر هویت مشترک ملت های مسلمان به ویژه دو ملت ایران و افغانستان را یادآور شد.

حجت الاسلام سید زهیر مجاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حادثه دردناک تروریستی در دانشگاه کابل و همدلی و همدردی گسترده دولت و ملت ایران با دولت و ملت افغانستان در این زمینه گفت: در کنار محکومیت ها و ابراز همدردی ها هنرمندان و شاعران ایرانی و افغانستانی آثاری در این خصوص خلق کردند که نشان دهنده نزدیکی دل، قلب و روح آنان باهم است.

وی اضافه کرد: این اتفاق ناگوار باعث شد به هویت مشترک دو ملت بیشتر توجه کنیم و ظاهر شدن این اشتراکات، مسیرها را نشان می دهد و راه را برای روابط نزدیک و فعالیت های مشترک در عرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سایر عرصه ها هموار می کند.

این فعال فرهنگی افغان با اشاره به مذاکرات صلح افغانستان هم اظهار داشت: کسانی که نقش مهم همسایه های افغانستان را در این زمینه نادیده بگیرند و از دور دست ها در مسئله صلح افغانستان دخالت کنند اگر هم صلحی برقرار شود، قطعا آن صلح در افغانستان ثبات نخواهد داشت.

مجاهد در خصوص برخی فتنه انگیزی ها و تلاش ها برای پنهان ماندن هویت مشترک دو ملت گفت: افرادی در تلاش برای ایجاد تنش بین حکومت های اسلامی به ویژه افغانستان و ایران هستند اما با تقویت اشتراکات بین آنان و گام برداشتن بیشتر در راه ثبات، همگرایی و همدلی، موفق به چنین کاری نخواهند شد.

وی یادآور شد: در پی جنگ، ناامنی و درگیری های چند دهه گذشته در افغانستان، ایران در کنار ملت افغانستان بوده و با وجود فراز و نشیب ها و مشکلات، حدود سه میلیون مهاجر این کشور را پذیرفته است.

مجاهد با اشاره به نزدیکی دو کشور همسایه ایران و افغانستان، اشتراکات فراوان و صدها کیلومتر مرز مشترک و نیز حضور فعال ایران در عرصه های مختلف افغانستان گفت: امکان ندارد حضور این کشور در مسئله صلح افغانستان کم رنگ باشد.

وی تاکید کرد: کسانی که از دور دست ها در مسئله صلح افغانستان دخالت می کنند قادر به برقراری صلحی پایدار نیستند و ماندگار هم نخواهند بود اما همسایه های افغانستان همیشه در کنار این کشور باقی خواهند ماند.

 

کلیدواژه