عقرب 19, 1399 15:04 Asia/Kabul

امریکایی ها مذاکرات صلح با طالبان را به راه انداختند اما این مذاکرات نه برای خودشان سودی داشت و نه برای مردم افغانستان

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکایی ها مذاکرات صلح با طالبان را به راه انداختند اما این مذاکرات نه برای خودشان سودی داشت و نه برای مردم افغانستان.

عبدالسمیع دره ای در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مذاکرات صلح افغانستان از ابتدا تحت نظر امریکایی ها و به ویژه زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان قرار داشت. امریکایی ها با فشاری که بر پاکستان و دولت افغانستان وارد کردند می خواستند هیاهویی در رابطه با مذاکرات صلح به راه اندازند و از آن برای انتخابات ریاست جمهوری خود استفاده ابزاری کنند که در این مورد سودی برایشان نداشت.

وی افزود: به نظر می رسد بن بست به وجود آمده در این مذاکرات ادامه پیدا کند. امریکا باید سیاست خود در قبال فغانستان را کاملاً روشن کند، جو بایدن که به عنوان رئیس جمهوری جدید امریکا اعلام شده  هم تاکنون در رابطه با افغانستان سیاست مشخصی نداشته و همواره در این زمینه پراکنده گویی کرده است.

به گفته این کارشناس سیاسی دیدگاه هایی را که برخی از سران امریکا در رابطه با افغانستان مطرح کرده اند حتی مورد توافق اروپایی ها به عنوان متحدین آن ها هم نبوده و از آنجایی که مذاکرات هیات های دولت افغانستان و طالبان به نوعی از سوی امریکایی ها سازماندهی شده بود، تا زمان روی کار آمدن رئیس جمهور جدید امریکا و مشخص شدن سیاستش در قبال قضایای افغانستان مسکوت باقی خواهد ماند.

دره ای عنوان کرد: تا زمانی هم که بن بست مذاکرات ادامه پیدا کند همچنان شاهد حملات و  اعمال تروریستی در افغانستان خواهیم بود چنانکه هر روز حوزه جنگ گسترده تر می شود و حتی ترورهای سازمان یافته در داخل شهرها بیشتر خواهد شد.

این روزنامه نگار افغان گفت: دولتمردان افغانستان هم بیشتر به این فکر هستند که چگونه امنیت و جایگاه خود را حفظ کنند و برنامه ای برای تامین امنیت افغانستان و بهبود اوضاع این کشور ندارند، بیشتر برنامه ها روی کابل متمرکز است که برای مردم راضی کننده نیست و باعث افزایش فاصله میان مردم و دولت شده است.

وی اضافه کرد: تا زمانی که دولتمردان افغانستان برنامه مشخصی را برای برقراری امنیت روی دست نگیرند، ناامنی ها و حملات تروریستی در این کشور همچنان ادامه خواهد داشت.

 

کلیدواژه