محکومیت حمله به یک حسینیه در کراچی
(last modified 1395-07-28T08:00:42+00:00 )
میزان 28, 1395 12:30 Asia/Kabul
  • حمله تروریستی به حسینیه عباس علمدار در کراچی
    حمله تروریستی به حسینیه عباس علمدار در کراچی

محکومیت گسترده حمله به یک حسینیه در شهر کراچی مرکز ایالت سند ، نشانه نگرانی عمیق محافل سیاسی و مذهبی پاکستان از پیامدهای تداوم حملات تروریستی در این کشور است .

در پی حمله تروریستی روز دوشنبه به حسینیه عباس علمدار در کراچی ، مجلس وحدت مسلمین، جنبش متحده قومی ، حزب مردم ، حزب جماعت اسلامی و سایر احزاب و گروه های مذھبی پاکستان ضمن محکوم کردن آن ، این گونه حملات را توطئه دشمنان اسلام برای از بین بردن اتحاد مسلمانان و ایجاد تفرقه در این کشور دانستند . در این حمله یک تن کشته و 20 نفر زخمی شدند.

صرف نظر از اینکه چه گروهی حمله تروریستی به حسینیه در کراچی را انجام داده است این حمله ، نوعی قدرت نمایی تروریستها و فرقه گرایان در برابر نیروهای امنیتی پاکستان تلقی می شود ، زیرا همزمان با ماه محرم و برگزاری مراسم عزاداری برای سالار شهیدان  امام حسین (ع) ،دولت و دستگاههای امنیتی پاکستان ، متعهد به برقراری امنیت اماکن مذهبی و عزاداران حسینی شده بودند.

از دیدگاه محافل سیاسی و امنیتی در پاکستان ،حمله به اماکن مذهبی و تلاش برای فرقه گرایی در این کشور ، پدیده ای است که با توسعه مدارس مذهبی در پاکستان رشد کرد .برخی از این مدارس که تحت مدیریت وهابیون اداره می شوند خط خشونت و فرقه گرایی را در پاکستان ترویج می کنند.به همین دلیل محافل مختلف در پاکستان معتقدند اگر به طور اصولی با مدارس مذهبی به عنوان مبلغ فرقه گرایی برخورد نشود ، نمی توان به رفع فتنه آنها امیدوار بود.

برخی از گروههای مذهبی و سیاسی ، دولت پاکستان را به برخورد دو گانه با تروریستها و فرقه گرایان متهم می کنند و براین اعتقادند که اگر دولت فدرال این کشور از تمام ظرفیتهای خود برای اجرای طرح اقدام ملی و مقابله با تروریستها استفاده کند ، جامعه پاکستان دیگر شاهد حملات تروریستی و حمله به اماکن مذهبی با هدف فرقه گرایی نخواهد بود. اخیرا راحیل شریف فرمانده نیروی زمینی اردوی پاکستان از دولت محمد نواز شریف صدر اعظم این کشور خواست با کمکاری در مبارزه با تروریسم ، دستاوردهای اردو در مقابله با تروریسم در مناطق قبایلی تحت عنوان "ضرب عضب " را از بین نبرد.

نواز شریف برنامه دولت خود را برای مقابله با تروریسم موفقیت آمیز می خواند اما ادامه حملات تروریستی ، نه تنها عملکرد دولت وی را در مقابله با فرقه گرایی و تروریسم با تردید جدی مواجه می کند بلکه نهادهای امنیتی پاکستان را در مقابله با این گروهها ناتوان نشان می دهد. کراچی، مرکز اقتصادی پاکستان است و ادامه ناآرامی و قتل های هدفمند در این شهر می تواند برنامه دولت این کشور را برای حل مشکلات اقتصادی با جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی با چالش جدی مواجه کند.

با توجه به اینکه برقراری امنیت و مقابله با تروریسم و گروههای خشونت طلب از شعارهای انتخاباتی حزب مسلم لیگ نواز در انتخابات سال 2013 بود مردم پاکستان انتظار دارند نواز شریف رهبر این حزب و صدر اعظم، با عمل به شعارهایش ، با گروههای تروریستی و فرقه گرا بدون تبعیض برخورد کند تا مردم پاکستان به برقراری امنیت پایدار در این کشور امیدوار باشند .

 

 

 

کلیدواژه