نوع نظام و حکومت موقت، آتش بس و شیوه ادغام طالبان؛ مسایل مورد بحث در مذاکرات صلح افغانستان
(last modified 1399-09-13T09:23:21+00:00 )
قوس 13, 1399 13:53 Asia/Kabul

هیات مذاکره طالبان در مذاکرات صلح بر نوع نظام و حکومت موقت تاکید خواهند کرد و هیات افغانستان روی آتش بس و شیوه ادغام طالبان به حکومت

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت: هیات مذاکره طالبان در مذاکرات صلح بر نوع نظام و حکومت موقت تاکید خواهند کرد و هیات افغانستان روی آتش بس و شیوه ادغام طالبان به حکومت.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در خصوص نهایی شدن کارشیوه مذاکرات و توافق هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بر سر آن اظهار داشت: مذاکراتی که در دوحه پیش می رود پروژه ای است که بیشتر مقامات امریکایی روی آن سرمایه گذاری کرده اند و بن بستی هم که به وجود آمده بود درپی سفر وزیر خارجه امریکا به قطر و با وساطت کشورهایی مانند قطر و پاکستان ظاهرا برطرف شده است.

وی افزود: باید دید که مسایل مطرح در مذاکرات هم به سادگی قابل حل خواهد بود یا خیر و یا اینکه با روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور امریکا سیاست های آن کشور در قبال مذاکرات صلح افغانستان تغییری می کند یا به شیوه گذشته ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس در مورد برنامه های مذاکرات بین هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان گفت که طالبان در مورد نوع نظام در افغانستان و محوریت خودشان در آن نقطه نظراتی دارند و می خواهند نقش عمده ای در این زمینه داشته باشند که روی آن پافشاری خواهند کرد، گزینه دوم آن ها هم حکومت موقت است که هر دو گزینه برای حکومت افغانستان گران تمام می شود و به نظر نمی رسد به سادگی مورد پذیرش قرار بگیرد.

به گفته این کارشناس سیاسی از سوی دیگر هیات جمهوری اسلامی ایران بیشتر روی آتش بس و نوع ادغام طالبان در حکومت افغانستان بحث می کند که پذیرش این موارد هم برای طالبان دشوار است مگر اینکه فشاری بر این گروه وارد شود و یا کشورهای دخیل در قضیه، نقشی در این زمینه ایفا کنند.

اشراق در مورد امتیازاتی هم که در مذاکرات رد و بدل خواهد شد اظهار کرد: هیات ها چندان مستقل نیستند و حتی دو طرف دولت افغانستان و طالبان حامیانی دارند و در حوزه روابط بین الملل هم جاذبه ها و دافعه هایی دارند بنابراین به نظر می رسد که چانه زنی ها فراتر از این هیات ها صورت می گیرد و باید دید که نتیجه چه خواهد شد.

وی با اشاره به طولانی شدن مذاکرات امریکایی ها و طالبان که حدود یک و نیم سال به طول انجامید در مورد مدت زمان احتمالی مذاکرات هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان عنوان کرد: این مسئله بستگی به آن دارد که چانه زنی های کشورهایی که خود را در افغانستان ذیدخل می دانند تا چه زمانی طول می کشد، زمانی که مسایل پشت پرده مهندسی می شوند خود را در قالب پروژه هایی مانند مذاکرات دوحه نشان می دهند.

 

کلیدواژه