قوس 17, 1399 12:04 Asia/Kabul

آغاز به کار شورای عالی مصالحه ملی افغانستان امیدواری ها را نسبت به پیشرفت روند صلح و برقراری صلح و امنیت در این کشور بیشتر کرده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: تشکیل و برگزاری نشست شورای عالی مصالحه ملی افغانستان بار دیگر امیدواری ها را نسبت به پیشرفت روند صلح و برقراری صلح و امنیت در این کشور بیشتر کرده است.

احمد رشاد جمالیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: البته برای ارزیابی تاثیر این نشست روی روند مذاکرات صلح هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان که اخیراً با بن بست مواجه شده بود و بار دیگر وضعیت عادی به خود گرفت، هنوز زود است.

استاد دانشگاه بلخ افغانستان با بیان اینکه روند صلح افغانستان از ابعاد داخلی و خارجی قابل ارزیابی است، عنوان کرد: در بعد داخلی اراده مردم و حکومت افغانستان در قبال روند صلح از مدت ها قبل استوار بوده و تلاش کرده اند که هرچند با دادن قربانی، این روند را به موفقیت برسانند تا شاهد صلح پایدار در این کشور باشیم.

وی افزود: اما در بعد خارجی مشکلات و چالش های زیادی وجود دارد چنانکه با گذشت حدود سه ماه تیم های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان فقط توانسته اند روی کارشیوه مذاکرات به توافق برسند و این مسئله نشان می دهد که عوامل خارجی تاثیرگذار اجازه نمی دهند که این روند به توفیق برسد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به تاکید برخی صاحبنظران در مورد اینکه شورای عالی مصالحه ملی باید از سیطره تیم های تشکیل دهنده حکومت خارج و به نهادی فراگیر تبدیل شود، گفت: اقدامی که انجام شد آغازی برای یک اجماع ملی در افغانستان بود که نباید آن را نادیده گرفت اما کاستی هایی هم وجود دارد چنانکه هنوز برای بسیاری از شخصیت های سیاسی و جهادی در این شورا جایگاهی تعریف نشده است که می تواند مشکل ساز شود.

جمالیار اظهار کرد: به هر صورت تشکیل شورای عالی مصالحه و آغاز به کار آن برای شروع خوب است و اقدامات بعدی به مدیریت عبدالله عبدالله رئیس این شورا برمی گردد که چگونه می تواند به سایر شخصیت های سیاسی و جهادی فرصت بدهد تا بتوانند نقش تاثیرگذاری را در روند صلح و رهبری تیم مذاکره کننده داشته باشند ضمن اینکه افغانستان نیازمند به یک اجماع کلان در سطح داخلی و منطقه ای برای پیشبرد روند صلح است.

این تحلیلگر سیاسی گفت: اکنون که شورای عالی مصالحه ملی افغانستان هم آغاز به کار کرده لازم است که حیطه صلاحیت ها و چگونگی برخورد این شورا با روند صلح به ویژه در بعد خارجی آن مشخص شود و نقش کشورهای منطقه در قبال صلح افغانستان نیز نباید نادیده گرفته شود که این مورد بیشتر به مدیریت و توانایی ریاست و اعضای شورای عالی مصالحه ملی افغانستان برمی گردد.

وی اضافه کرد: آنچه در حال حاضر قابل مشاهده است اجماع نسبی داخلی و شخصیت های مطرح و تاثیرگذار افغانستان نسبت به روند صلح این کشور است که امیدواری ها نسبت به این مسئله را بیشتر کرده هرچند پیشرفت در این روند و تشخیص چگونگی حمایت مردم از آن نیاز به زمان دارد.

 

کلیدواژه