قوس 17, 1399 15:15 Asia/Kabul

قاری افغانستانی و نفر دوم مسابقات قرآنی دانشگاه الازهر گفت: در سال های اخیر قاریان برجسته بین المللی از کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران و همچنین قاریان مصری در افغانستان حضور یافتند که این سفرها بدون شک تاثیرات خوبی در پیشرفت قاریان افغانستان داشته است.

مصطفی کاظمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: من از سن 8 سالگی تلاوت قرآن کریم را آغاز کردم و شوق و علاقه خاصی نسبت به قرآن داشتم، تشویق خانواده و اساتید من باعث شد که استعداد من در این مسیر شکوفا شود و مشکلات امنیتی، اقتصادی و کمبود امکانات در جامعه باعث نشده است که در مسیری که انتخاب کرده ام دچار تردید شوم و در حال حاضر هم این مسیر با معنویت را ادامه می دهم تا به موفقیت های بیشتری در این عرصه برسم.

این قاری افغانستانی در ادامه به حضور خود در دانشگاه الازهر مصر اشاره کرد و افزود: مصر و همچنین دانشگاه الازهر یکی از پایگاه های بزرگ قرآنی در جهان است و به همین دلیل هر قاری قرآن در هر سطحی که باشد آرزوی رسیدن به این جایگاه را دارد و من هم علاقه ای فروانی برای تحصیل در این دانشگاه را داشتم.

وی تصریح کرد: هر سال در سطح ولایات افغانستان آزمونی برای ورود به دانشگاه الازهر برگزار می شود و 60 نفر منتخب توسط دولت مصر بورسیه می شوند که من هم یکی از این افراد برگزیده بودم و شوق رسیدن به این مرکز قرآنی باعث شد تا  به اینجا راه پیدا کنم و رسیدن به این جایگاه را از صمیم قلب برای همه قاریان قرآن آرزو دارم.

مصطفی کاظمی اظهار داشت: ابتهالات دینی یا همان مناجات خوانی به زبان عربی در افغانستان خیلی رواج ندارد اما چون شوق و علاقه نسبت به این رشته داشتم در این عرصه پا نهادم و اساتیدی از جمله شیخ محمد عمران، شیخ نصرالدین طوبار، شیخ علی الحسینی و عبدالرحیم دویدار را در اوایل الگوی خود قرار دادم.

وی بیان داشت: علاقه من برای رفتن به مصر باعث شد با اساتید همچون شیخ عبدالرحیم دویدار و علی الحسینی نشست هایی داشته باشم و در مجالس و محافل آن ها شرکت کنم و از حضور آن ها استفاده های خوبی کرده ام که این باعث شد در این عرصه پیشرفت هایی داشته باشم و به موفقیت هایی دست پیدا کنم.

کاظمی افزود: در سال های اخیر سفر قاریان بین المللی به افغانستان تاثیر بسیار خوبی بر قاریان افغانستان داشت و قاریان برجسته بین المللی از کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران و همچنین قاریان مصری در افغانستان حضور یافتند که این سفرها بدون شک تاثیرات خود را دارد و در عرصه پیشرفت قاریان افغانستانی نقش بسزایی داشته است.

قاری افغانستانی بیان داشت: قاریان کشور افغانستان استعداد های خوبی دارند و در سال های اخیر به موفقیت های زیادی دست یافتند و توانستند که در مسابقات کشوری و بین المللی افتخارات بزرگی را کسب کنند و توانایی قاریان افغانستان واقعا ستودنی است.

وی در پایان افزود: امیدوارم روزی قاریان کشور افغانستان بتوانند با آرامش و فارغ از دغدغه های امنیتی و اقتصادی به پیشرفت های قرآنی خود ادامه داده و همچنان قله های موفقیت را فتح کنند.

 

لازم به یادآوری است که به تازگی دوتن از قاریان پر تلاش افغانستان که دانشجوی دانشگاه الازهر در مصر می باشند توانستند در مسابقات بین المللی قرائت، و ابتهال یا همان مناجات خوانی عربی در بین ۱۳۷ کشور مقام اول و دوم را از دورشته بدست آورند.

در این مسابقات قاری سید راشد هاشمی مقام اول در تلاوت و قاری مصطفی کاظمی مقام دوم در ابتهال خوانی را به دست اورد.

این مسابقات در میان تمام دانشجویان دانشگاه الازهر که از  سراسر جهان در این دانشگاه درس می خوانند، برگزار شده بود.

کلیدواژه