قوس 24, 1399 09:01 Asia/Kabul

در نظر است در برخورد با آلوده کنندگان هوای کابل که سهم بیشتری در این آلودگی دارند سختگیری بیشتری اعمال شود

رئیس اداره محیط زیست کابل گفت: در نظر است در برخورد با آلوده کنندگان هوای کابل که سهم بیشتری در این آلودگی دارند سختگیری بیشتری اعمال شود.

محمد کاظم همایون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به افزایش آلودگی هوای کابل به ویژه در فصل زمیتان و نگرانی های ناشی از آن اظهار داشت: بسیاری از منابع آلودگی ها را در شهر کابل شناسایی کرده ایم و مشخص شده که بیش از 470 کارگاه یا کارخانه و بیش از 580 مجتمع ساختمانی از زغال سنگ استفاده می کنند، ماده ای که بیشترین آلودگی را دارد.

وی افزود: از مالکان این اماکن تعهد گرفته شده که دیگر از زغال سنگ استفاده نکنند و در صورت ادامه استفاده از این ماده، مجرم تلقی می شوند و مجازات خواهند شد.

این کارشناس محیط زیست عنوان کرد: با تلاش های صورت گرفته 85 درصد از عوامل آلاینده اصلاح شده و اگر موارد باقی مانده هشدارهای کلامی را جدی نگیرند و همچنان در ایجاد آلودگی شهرها سهیم باشند، با هکاری وزارت داخله با آن ها برخورد شدید خواهد شد.

آقای همایون همچنان با یادآوری از جلسات سال گذشته در رابطه با مقابله با آلودگی هوا که به ریاست سرور دانش معاون دوم رییس جمهوری افغانستان برگزار می شد، عنوان کرد: این نشست ها و مصوبات آن در بخش اسناد قانونی باعث شد موانع موجود برداشته شود و کارهای عملیاتی آن که تحت نظر معاون نخست رئیس جمهوری قرار دارد پیش برود.

این کارشناس محیط زیست گفت: شهر کابل ظرفیت جذب آلاینده ها به خصوص آلودگی ناشی از زغال سنگ را ندارد زیرا در این شهر تالابی وجود ندارد که گرد و غبار و آلودگی را جذب کند، آلودگی هم به سختی از بین می رود و شکل خود را تغییر می دهد، آلودگی های ایجاد شده در شهر کابل هم انباشته می شوند بنابر این کم کم این شهر سرسبزی خود را از دست خواهد داد.

رئیس اداره محیط زیست کابل یادآور شد که این اداره در طرحی عنوان کرد؛ از آنجا که جمعیت کابل زیاد است و استفاده از زغال سنگ می تواند آلودگی هوا را بیشتر کند، باید کاربرد مواد آلاینده کاهش پیدا کند و به جای آن از گاز استفاده شود اما طرح از سوی ریاست جمهوری رد شد و ما طرح نظارت و پیگیری اصناف آلوده کننده هوا را در چارچوب قانون پیشنهاد کردیم.

همایون اظهار کرد: مسئله قابل اهمیت دیگر در بحث آلودگی هوای کابل وجود بیش از 640 هزار خانه ای است که نظارت بر آن ها محدودیت هایی دارد و ما نمی توانیم به درون خانه ها نظارت داشته باشیم که این مسئله نیز باعث می شود نتوانیم آلاینده های داخل خانه ها را کنترل کنیم ضمن اینکه بی کیفیت بودن سوخت وسایط نقلیه در شهر نیز می تواند آلودگی ها را تشدید کند. همه این ها باعث شده که شهر کابل اکنون از نظر آلودگی در وضعیت نارنجی و رو به قرمز قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: طرح نظارت جدی بر وسایط نقلیه و ماشین های دود زا در خصوص کنترل آلودگی هوا چندین بار از سوی ریاست محیط زیست ارائه شده تا ماشین های دود زا یا بازسازی شوند و یا کنار گذاشته شوند و در روزهایی که وضعیت هوا در حالت هشدار قرار می گیرد باید نظارت بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

 

کلیدواژه