قوس 27, 1399 15:03 Asia/Kabul

حقوق اقلیت ها در افغانستان همواره مورد کم توجهی قرار گرفته و دولتمردان برخاسته از این اقلیت ها هم توجه چندانی به این موضوع نداشته اند

کارشناس و پژوهشگر افغان تاکید کرد: حقوق اقلیت ها در افغانستان همواره مورد کم توجهی قرار گرفته و دولتمردان برخاسته از این اقلیت ها هم توجه چندانی به این موضوع نداشته اند.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در کنفرانس ملی اقلیت های آسیب پذیر و کم توجهی به حقوق اقلیت ها اظهار داشت: افغانستان در طول تاریخ با استبداد گره خورده و بحث احترام و هم زیستی مصالحت آمیز بین مردم در حاشیه قرار داشته و بحث دموکراسی و مردم سالاری در 20 سال اخیر نیز سوری بوده است.

وی افزود: در سال های متمادی جنگ و نزاع، اقلیت ها بیشترین زیان را متحمل شده اند زیرا در طرح های توسعه، حوزه های فرهنگی و آموزشی و سایر بخش ها توجه به حقوق آنان مطرح نبوده است.

این پژوهشگر افغان عنوان کرد: قدرت سیاسی که در کنفرانس بن بین چند گروه تقسیم شد، ظرفیت ها را به حاشیه کشاند و نوعی سازش را بین سران قومی به وجود آورد که اطرافیان خود را در قدرت سهیم کردند و برای هیچ قومی مخصوصا اقلیت ها کاری انجام ندادند.

اشراق گفت: قدرت در افغانستان بیشتر معطوف به تمامیت خواهی است و با گذشت بیست سال از تحولات اخیر مشخص شده که این موضوع مرتب در حال باز آفرینی است. تعدادی از افراد تحت نام اقوام، امتیازاتی را کسب کردند و هیچ برنامه ای برای توسعه پایدار سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مطرح نکردند. به نظر می رسد زمانی که افرادی به نمایندگی از اقوام و اقلیت ها به قدرت می رسند، در دایره تصمیم گیری یا توانایی ندارند و یا جرات ندارند در تصمیم گیری اثر گذار باشند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: برای برون رفت از این وضعیت و توجه به حقوق اقلیت ها در افغانستان ابتدا باید این کشور از وضعیت ناهنجار و توسعه نیافتگی کنونی گذر کند اما این گذر نیاز به این دارد که یک گفتمان برای توسعه، احترام به دیگری و اقلیت ها و همزیستی مسالمت آمیز ایجاد شود.

اشراق تصریح کرد: بیشترین آسیب را به حقوق اقلیت ها خود کسانی می زنند که به نمایندگی از اقلیت ها در قدرت سهیم می شوند و در برابر قدرت تمکین می کنند، توانایی طرح یک گفتمان را ندارند، ضمن اینکه دیدگاه ثابتی هم ندارند و به دلایل مختلف دچار تغییر دیدگاه می شوند.

وی همچنان در رابطه با طرح برخی مسایل مذهبی به ویژه در رابطه با مذهب تشیع از سوی طالبان در جریان گفت و گوهای صلح تاکید کرد: اکنون دوران مرزبندی های قومی، مذهبی و زبانی و در نظر داشت آن ها به عنوان ملاک برتری یا فرودستی گذشته و باید به حقوق همه توجه شود ضمن اینکه بحث حقوق شیعیان در افغانستان بسیار جدی است و افغانستان قادر نیست بدون همزیستی و توجه به حقوق تمام اتباع این کشور مسیر خود را بپیماید.

 

 

کلیدواژه