ایران: حضور نظامی آمریکا منبع بی‌ثباتی در منطقه
(last modified Tue, 22 Dec 2020 08:41:03 GMT )
جدی 02, 1399 13:11 Asia/Kabul
  • ایران: حضور نظامی آمریکا منبع بی‌ثباتی در منطقه
    ایران: حضور نظامی آمریکا منبع بی‌ثباتی در منطقه

یکشنبه  شب گذشته چند فروند راکت کاتیوشا به منطقه سبز بغداد، جایی که اداره‌های دولتی و سفارت‌خانه‌ها از جمله سفارت آمریکا در آن واقع شده اصابت کرد. این حمله راکتی به  چند ساختمان و خودرو خسارت وارد کرده اما تلفات جانی نداشت.

در پی این حمله مشکوک ؛مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در توییتی نوشت: ''شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران بار دیگر بی‌پروا به بغداد حمله کرده و غیرنظامیان عراقی را مجروح کردند. مردم عراق لایق این هستند که این‌ مهاجم‌ها را محاکمه کنند. این مجرمان باید به اقدامات بی‌ثبات کننده خود پایان دهند.''

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران  در پاسخ به این ادعا در توییتی نوشت: ''اتهامات ضدایرانی پامپئو را که آشکارا با هدف تنش‌آفرینی طرح شده، قویا رد می‌کنیم. ایران هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک را مردود می‌داند. حضور نظامی ایالات متحده منبع بی‌ثباتی در منطقه ماست. هیچ میزانی از تحریف نمی‌تواند آمریکا را از شرارت‌هایش مبرا کند.''

در این نکته تردید نیست که امریکا با توجه به شکست های سیاسی  سنگینی که در منطقه متحمل  شده، در روزهای پایانی دوره پر تنش ریاست جمهوری ترامپ  با شدت بیشتری بدنبال بهانه جویی و ماجرا جویی برای تحریف واقعیت هاست. ایران، عراق، افغانستان، یمن و لبنان از جمله کانون هایی است که امریکا شکست سیاست  های خود را در انها تجربه کرده است. رژیم فعلی آمریکا نیز عواقب سیاست های شکست خورده خود را بهتر ازهر کسی می‌داند؛ اما این به معنای ان نیست که ایران با ناامن کردن عراق و منطقه بخواهد  پاسخ امریکا را بدهد؛ بلکه برعکس چنین حرکتی در چارچوب راهبردهای امریکا و شیوه های معمول این کشور قابل بحث و ارزیابی است.

پمپئو درحالی این ادعای موهوم را برضد ایران مطرح  کرد که مسئولان و فرماندهان نیروهای حشد الشعبی عراق این حملات را مشکوک دانسته و تاکید کرده‌اند که حملات از جانب خود آمریکا طرح ریزی می شود تا به نوعی باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق را توجیه کند.

«قیس الخزعلی» دبیرکل گروه مقاومت «عصائب اهل الحق» و رهبر فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق هم گفته است که سفارتخانه فعلی آمریکا در بغداد، سفارتخانه دولت دوست ما محسوب نمی‌شود، بلکه بعد از مخالفت واشنگتن با قانون پارلمان عراق برای اخراج نیروهایش از خاک کشور، تبدیل به سفارتخانه یک کشور اشغالگر شده است.

وی تصریح کرد که نیروهای نظامی گسترده و سلاح‌های متوسط و سنگین زیادی که در این سفارتخانه وجود دارند، آن را تبدیل به یک پادگان نظامی کرده که ممکن است برای هدف قراردادن جریان‌های سیاسی عراق مورد بهره‌برداری قرار گرفته و امنیت پایتخت را به مخاطره بیندازد.

در واقع  این امریکاست که با ایجاد ناامنی و حملات راکتی و خمپاره‌ای به مراکز دیپلماتیک در بغداد در صدد است  تا از یک سو، لزوم تداوم بقای نظامی خود در عراق را توجیه کند و از سوی دیگر، با متهم کردن گروههای زیرمجموعه سازمان الحشد الشعبی، بدنبال  تضعیف این جنبش مردمی و تحریک افکار عمومی علیه آنها ست. بی ثبات سازی منطقه از سوی امریکا  این گمانه را تقویت می کند که تیم جنگ سالار آمریکا که فعلا مایک پمپئو آن را نمایندگی می کند، همچنان دنبال ایجاد تنش، آشوب و اختلاف افکنی در کشورهایی است که محور مقاومت را تشکیل می دهند.

همانگونه که  سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد، حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی قابل قبول نیست ولی نوع این حمله و زمان آن و بیانیه‌ای که وزیر امور خارجه آمریکا صادر کرده نشان می‌دهد زمان آن خیلی مشکوک است و انگار که بیانیه‌ای را از قبل آماده کرده بودند که منتشر کنند.

خطیب زاده تاکید کرد، ایران به رژیم ترامپ هشدار می دهد که به دنبال آتش افروزی در این ایام نباشد.

 

کلیدواژه