جدی 03, 1399 13:28 Asia/Kabul

برای برقراری صلح در افغانستان به اجماع ملی، منطقه ای و بین المللی نیاز است اما در حال حاضر هیچ کدام ایجاد نشده و بسیاری کشورها به افغانستان و صلح این کشور از منظر منافع خود نگاه می کنند

مشاور ارشد رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در امور امنیتی و دفاعی گفت: برای برقراری صلح در افغانستان به اجماع ملی، منطقه ای و بین المللی نیاز است اما در حال حاضر هیچ کدام ایجاد نشده و بسیاری کشورها به افغانستان و صلح این کشور از منظر منافع خود نگاه می کنند.

ابوالحسن یاسر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مردم افغانستان نقش چندانی در جنگ و صلح این کشور ندارند، تصمیم گیرنده نیستند و دخالتی هم نداشته اند اما ضررها و تلفات عمده جنگ و ناامنی را متحمل شده اند و جنگ روز به روز از مردم غیرنظامی قربانی بیشتری می گیرد.

رئیس حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان عنوان کرد: حملات انفجاری که جان هزاران نفر را در ولایت های مختلف افغانستان می گیرد، در روزهای اخیر افزایش یافته و به نظر می رسد که نیروهای طالبان و مخالفان دولت و نظام به هر طریقی، رعب و وحشت را در بین مردم ایجاد می کنند.

وی افزود: مخالفان و دشمنان دولت و نظام می خواهند با تشدید خشونت و ناامنی در افغانستان، امتیازات بیشتری را در مذاکرات کسب و وانمود کنند که اگر در قدرت سهیم نباشند، صلح در افغانستان ناممکن خواهد بود و به این ترتیب عمق توطئه دشمن بر اساس برنامه های ترتیب داده شده استراتژیک، سازماندهی و مدیریت می شود.

مشاور ارشد رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در امور امنیتی و دفاعی در خصوص انتشار مجدد گزارش هایی در خصوص جنایات نظامیان استرالیایی و نظامیان دیگر کشورهای خارجی در افغانستان و ضرورت پیگیری قضایی این جنایات گفت: دولت افغانستان هیچگاه طرفدار جنایات خارجی ها در افغانستان نبوده و نیست.

یاسر تصریح کرد: دولت افغانستان تنها براساس تفاهم و پروتکل بین المللی با کشورهای عضو ناتو ارتباط  دارد و این نیروها در افغانستان حضور دارند اما نقض حاکمیت و حقوق بشر را که از سوی نیروهای خارجی و ناتو انجام شده، نمی پذیرد.

وی تاکید کرد: دولت افغانستان، جنایات نظامیان استرالیایی، امریکایی و سایر نیروهای خارجی در افغانستان را به شدت تقبیح و آن را از مجاری قانونی پیگیری می کند.

 

کلیدواژه