جدی 04, 1399 15:57 Asia/Kabul

رسیدگی به جرایم و جنایات نظامیان خارجی در افغانستان بر اساس قواعد و قوانین بین المللی باید در داخل افغانستان صورت بگیرد اما بعید به نظر می رسد چنین چیزی اتفاق بیفتد

استاد دانشگاه کابل گفت: رسیدگی به جرایم و جنایات نظامیان خارجی در افغانستان بر اساس قواعد و قوانین بین المللی باید در داخل افغانستان صورت بگیرد اما بعید به نظر می رسد چنین چیزی اتفاق بیفتد.  

موسی فریور استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با انتشار مجدد اخباری در خصوص جنایات نظامیان استرالیایی و نظامیان دیگر کشورها در افغانستان و تاکید دولت افغانستان بر پیگیری این جنایات گفت: بر اساس قوانین بین المللی، رسیدگی به جرایم و جنایات مجرمین و جانیان و محاکمه و مجازات آنان باید در محل وقوع جرم صورت بگیرد.

وی افزود: محاکمه و مجازات مجرمین در محل وقوع جرم یک اصل پذیرفته شده در قوانین ملی کشورهاست و عرف و قانون بین المللی هم آن را به رسمیت می شناسد.

این کارشناس سیاسی در عین حال گفت: به نظر نمی رسد حکومت افغانستان با شرایطی که دارد توان آن را داشته باشد که عاملان این جرایم را در افغانستان و مطابق قوانین این کشور محاکمه و مجازات کند ضمن اینکه دولت های قلدر و زورگو نیروهای خود را برای اجرای عدالت و محاکمه به دولت افغانستان تحویل نمی دهند.

فریور عنوان کرد: از سال 2001 به اینسو حضور بی نتیجه نیروهای ناتو نه تنها جنایات دوران تجاوز شوروی را تازه کرد بلکه جنایات بیشتری انجام شده و نیروهای ائتلاف بین المللی جنایات بی شماری را در افغانستان مرتکب شدند.  در افغانستان باید اداره ای منبعث از اراده ی مردم به وجود می آمد تا ارگان های عمده سیاسی مانند شورای ملی، حکومت و قوه قضائیه می توانستند به نمایندگی از ملت افغانستان از منافع مردم دفاع کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی در افغانستان پارلمان،حکومت، قوه قضاییه و جامعه مدنی وجود دارد اما عملاً هیچ تاثیری بر زندگی مردم نداشته و نتوانسته اند جلو جنایات نیروهای ناتو را در افغانستان بگیرند. به این ترتیب جنایات نابخشودنی نیروهای خارجی در افغانستان مورد پیگیری قانونی و قضایی قرار نگرفت.

فریور اظهار کرد: کشورهای عضو سازمان ناتو به حاکمیت ملی افغانستان احترام قائل نمی شوند و مراجع و اشخاصی را که دست به جنایت ضد بشری خصوصا علیه غیرنظامیان زده اند تحویل محاکم جمهوری اسلامی افغانستان نمی دهند که مطابق قانون افغانستان محاکمه شوند.

وی اضافه کرد: خارجی ها برای فریب دادن افکار عمومی گفته اند که ناقضین حقوق بشر را محاکمه می کنند اما در نهایت اعلام می کنند کسانی که مرتکب جرم شده بودند مشکل روانی داشتند که یا تبرئه شدند و یا به مجازات ناچیزی محکوم شدند.

 

کلیدواژه