اجماع ملی و منطقه ای تاثیر زیادی بر روند صلح افغانستان دارد
(last modified 1399-10-07T08:38:38+00:00 )
جدی 07, 1399 13:08 Asia/Kabul

کارشناس افغان در مسائل سیاسی گفت: در حال حاضر بسیاری از کشورهای قدرتمند منطقه که در افغانستان نفوذ دارند در این مذاکرت نقشی ندارند و اجماع ملی هم که تاثیری زیادی بر روند صلح دارد تا کنون صورت نگرفته است.

گل محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دومین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با حضور رئیس شورای عالی مصالحه ملی و برخی شخصیت‌های سیاسی گفت: اجماع منطقه ای، بین الملی و ملی از مولفه های اصلی مذاکرات صلح افغانستان محسوب می شود که تا کنون این اجماع شکل نگرفته است و آنچه که تا کنون در قطر گذشته است، فشارهای دولت آمریکا بوده که بر اساس اهداف و سیاست های خاص خود می خواهد بر مذاکرات تاثیر بگذارد.

وی افزود: نقش کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان در بحث صلح از اهمیت فروانی برخوردار است که در حال حاضر بسیاری از کشورهای قدرتمند منطقه که در افغانستان نفوذ دارند در این مذاکرت نقشی ندارند و همچنین اجماع ملی هم که تاثیری زیادی بر روند صلح دارد تا کنون صورت نگرفته است و برخی از شخصیت های برجسته سیاسی افغانستان این جلسه را تحریم کرده اند.

این کارشناس افغان اضافه کرد: در میان هیات دولت افغانستان دو دیدگاه متضاد در بحث صلح وجود دارد و دیدگاه های محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله متفاوت است و تا هنوز میان این  دو جناح اتفاق نظر در بحث صلح افغانستان دیده نمی شود.

مختاری بیان داشت: از طرف طالبان هم تا کنون هیچ گونه اظهار نظری مبنی بر رضایت از این مذاکرات بیان نشده است و این گروه فقط تاکید دارند که ادامه روند مذاکرات صلح بر اساس توافقنامه میان طالبان و آمریکا باید صورت بگیرد که این موضوع چالش بسیار مهم در روند مذاکرات است چون مردم افغانستان نمی دانند که در پشت پرده این مذاکرات چه توافقاتی میان طالبان و آمریکا صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: آتش بحث و کاهش خشونت ها از دیگر مولفه های است که می تواند مردم افغانستان را به صلح امیدوار بسازد که تا کنون نه تنها ما شاهد کاهش خشونت ها نبوده ایم بلکه همه روزه شاهد افزایش خشونت ها هستیم که مانع اصلی رسیدن به صلح است.

وی خاطر نشان ساخت: سال ها است که نهاد های بین المللی حملات مسلحانه طالبان را محکوم می کنند ولی تا کنون طالبان این موضوع را نپذیرفته اند، طالبان تا کنون خود را برحق می دانند و حملات انتحاری خود را استشهادی می نامند و باور ندارند که این گونه حملات بر خلاقف شرع و منافع ملی افغانستان است.

 

لازم به یادآوری است که دومین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با حضور رئیس شورای عالی مصالحه ملی و برخی شخصیت‌های سیاسی برگزار شد.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی  در دومین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه ملی گفت، امروز جلسه با حضور هیأت مذاکره‌کننده برگزار می‌شود و برنامۀ هیأت برای دوام مذاکره شنیده می‌شود.

او در این نشست خاطرنشان کرد «محل مذاکره نباید سبب شود که مذاکره به تأخیر افتد و هیأت باید با اطمینان در مذاکرات شرکت کند.»

 

کلیدواژه