حکومت طالبان از فرصت ها برای احقاق حقوق مردم و تامین عدالت استفاده نکرده است
(last modified 1403-07-19T07:51:18+00:00 )
میزان 19, 1403 12:21 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغانستانی تاکید کرد: حکومت طالبان از فرصت های پیش آمده برای احقاق حقوق مردم و تامین عدالت در افغانستان استفاده نکرده است.

محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اظهارات حمدالله فطرت معاون سخنگوی طالبان در مورد تامین امنیت، احقاق حقوق مردم و برقراری عدالت در افغانستان اظهار کرد: این موارد صرفا در حد ادعا است.

وی در مورد اظهارات سبرینا سنگ معاون سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) مبنی بر اینکه امریکا تهدیدات القاعده در منطقه و افغانستان را جدی می گیرد که با واکنش طالبان مواجه شده و گفته اند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد عنوان کرد: طالبان از فرصت ها استفاده نکرده و نمی کند و این باعث شده جامعه جهانی نگاه خصمانه و بی اعتمادی به این حکومت داشته باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی-فرهنگی افغانستانی طالبان در حالی ادعای تامین عدالت و حقوق مردم را مطرح می کند که دختران و زنان افغانستان که نیمی از پیکر جامعه را تشکیل می دهند از تعلیم، تحصیل و کار محروم شده اند، هر روز به نام اسلام قانونی وضع می شود که چندان با آموزه های اسلامی همخوانی ندارد، بیکاری در اوج خود قرار دارد و مشکلات عدیده دیگری مردم را رنج می دهد.

مختاری عنوان کرد: زمان زیادی سپری شده اما وعده های طالبان تحقق پیدا نکرد و حکومت جامع و فراگیر در افغانستان شکل نگرفت و حقوق اقلیت ها، گروه های سیاسی و زنان با وجود وعده هایی که داده شده بود رعایت نشد.

وی یاد اور شد: فرصت هایی که جامعه جهانی مقابل حکومت طالبان قرار داده بود از دست رفت و این مسایل سبب شد که با وجود امنیت نسبی طی این مدت نه تنها حکومت طالبان به رسمیت شناخته نشود بلکه حتی هشدارهایی از طرف برخی کشورهای غربی از جمله امریکایی ها شنیده شود که در افغانستان مراکز آموزش تروریست ها و گروه های هراس افکن از جمله نیروهای داعش وجود دارد.

مختاری اظهار کرد: همانگونه که حکومت قبلی افغانستان فرصت ها را از دست داد و با وجود اینکه صدها میلیارد دالر به این کشور سرازیر شد نتوانست به خوبی از آن ها استفاده کند یا مبالغ برگشت داده شد و چیزی جز ناامنی، ویرانی و بسیاری مشکلات دیگر عاید مردم افغانستان نشد حکومت فعلی هم فرصت ها را از دست داده و شاهد تکرار تاریخ هستیم.

این کارشناس سیاسی همچنان خاطرنشان کرد: امریکا به دلیل هزینه های هنگفتی که در رابطه با افغانستان کرده به راحتی از این کشور دست برنمی دارد، طعنه زنی هایی که دو حزب قدرتمند امریکایی در کارزارهای انتخاباتی دارند معمول است اما دو طرف در عرصه افغانستان هم یکدیگر را متهم می کنند، اگر دونالد ترامپ معتقد است که جو بایدن در بحث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شتاب زده عمل کرده و آبروی امریکا را برده، تجهیزات و امکانات امریکا را برجا گذاشته و مشکلاتی ایجاد کرده، جو بایدن هم می گوید زمینه سازی خروج از زمان ترامپ انجام شد، مدت طولانی پشت درهای بسته با طالبان مذاکره شد و آنچه عمل شده نتیجه سال ها مذاکرات تیم ترامپ با طالبان بوده است.

وی اضافه کرد: به هر صورت نتایج انتخابات امریکا بر قضایای افغانستان تاثیرگذار است، امریکایی ها همچنان نفوذ خود را دارند، آسمان افغانستان تحت کنترل آن ها است، هنوز تسلیحات امریکایی ها در افغانستان وجود دارد و کمک هایی هم به طالبان ارسال می کنند که نشان می دهد از افغانستان دست بردار نیستند اما با توجه به تجربه تلخ بیست ساله شان در دوران جمهوریت ممکن است شیوه حضور و نفوذشان در افغانستان، در آینده متفاوت باشد تا کمترین هزینه را برای آنان داشته باشد.

 

کلیدواژه