جدی 08, 1399 12:46 Asia/Kabul

نماینده دور قبل مجلس افغانستان و کارشناس سیاسی گفت: ترورهای هدفمند در کابل و افزایش حملات طالبان متاثر از مذاکرات صلح قطر است، مذاکرات صلح در حال حاضر ادامه دارد و این گونه جنایت های ترویستی برای ایجاد فشار بر افکار عمومی و دولت افغانستان است تا خواسته های طالبان را در میز مذاکرات بپذیرد.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به ترور های هدفمند اخیر کابل گفت: در حال حاضر کابل محل تجمع گروه های تروریستی، جنایی و مافیای مواد مخدر شده است و به علت افزایش ناامنی ها در ولایات، دولت افغانستان مجبور شد که به آن مناطق توجه بیشتری داشته باشد و این یکی از دلایل ناامنی های اخیر در کابل است که این شهر بستری برای جنایت های تروریستی و جنایی گردید.

وی در ادامه افزود: از زمانی که امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری، مسئول تامین امنیت کابل را بر عهده گرفته است به دلایل مختلف ناامنی ها بیشتر شده است و او نتوانسته در این دوران افراد و چهره های پاسخگو را در سمت های مختلف امنیتی بگمارد و در حال حاضر فضای بی اعتمادی میان نیروهای امنیتی و مردم بوجود آمده است و پلیس در کاهش حملات ترویستی موفق نبوده و مردم هم انگیزه ای برای همکاری با پلیس ندارند.

نماینده دور قبل مجلس افغانستان در مورد اهداف حملات تروریستی اخیر در کابل گفت: ترورهای هدفمند در کابل و افزایش حملات طالبان متاثر از مذاکرات صلح قطر است، بحث مذاکرات صلح در حال حاضر ادامه دارد و این گونه جنایت های ترویستی برای ایجاد فشار بر افکار عمومی مردم و دولت افغانستان است تا خواسته های طالبان را در میز مذاکرات بپذیرد.

وی تصریح کرد: فقر و فساد هم مزید بر علت شده و ما همه روزه شاهد چنین حملات خونینی در افغانسان به ویژه در کابل هستیم.

سلجوقی بیان داشت: در کنار حملات هدفمند که توسط مخالفان مسلح دولت افغانستان صورت می گیرد، تعداد زیادی از گروه ها سیاسی نیز که وضعیت فعلی را بر خلاف منافع خود می دانند، به این ناامنی ها دامن می زنند.

لازم به یادآوری است که ترورهای هدفمند خبرنگاران، فعالان انتخاباتی و حقوق زنان در دو ماه اخیر در افغانستان افزایش یافته که باعث نگرانی‌های مردم شده و انتقادهای شدید جامعه مدنی و نهادهای حقوق بشری و سیاستمداران را درپی داشته است.

اشرف غنی در تازه ترین اظهارات خود از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی خواست برای دستگیری عاملان جنایات اخیر که خشم مردم را برانگیخته است، تلاش کنند.

این مقام بلند پایه افغانستان با ابراز نگرانی  از ادامه  حملات هدفمند و کشتار مردم بیگناه  گفت: این جنایات را کسانی مرتکب می شوند که مخالف دموکراسی، جمهوریت و آزادی بیان هستند و برای حکومت افغانستان غیر قابل تحمل می باشد.

 

در پی ترورهای هدفمند اخیر در افغانستان، وزیر امور داخله این کشور نیز در جلسه ارزیابی وضعیت امنیتی، ضمن جنایت خواندن این گونه اعمال، در مورد هدف قرار دادن افراد غیر نظامی از سوی طالبان گفت: مبارزه جدی برای مهار نمودن اهداف تروریستان همچنان ادامه دارد.

مسعود اندرابی گفت: دشمنان به هدف قرار دادن خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی، عالمان دین و بزرگان قومی رو آورده اند که این عمل آن ها نمایانگر اوج ذلت و جنایت در برابر مردم افغانستان میباشد.

کلیدواژه