وجود همزمان جنگ و مذاکرت صلح در افغانستان نشانه دخالت بیگانگان است
(last modified 1399-10-13T06:58:09+00:00 )
جدی 13, 1399 11:28 Asia/Kabul

وجود همزمان جنگ و مذاکرت صلح در افغانستان نشان دهنده دخالت بیگانگان در این مسایل است

معاون شورای اخوت اسلامی افغانستان تاکید کرد: وجود همزمان جنگ و مذاکرت صلح در افغانستان نشان دهنده دخالت بیگانگان در این مسایل است.

مولوی لطف ا.. حق پرست در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: کشورهای خارجی و مخالفان دولت در ناامنی های اخیر در افغانستان دست دارند زیرا به دنبال منافع خود هستند و نمی گذارند روند صلح به دست ملتی این کشور پیگیری شود.

وی افزود: دخالت بیگانگان ترورهای هدفمند را هم در افغانستان افزایش داده است، از یک طرف بحث مذاکرات صلح و از طرف دیگر قتل های هدفمند تروریست های منفور، تمام اقشار مختلف افغانستان را شگفت زده کرده است.

به گفته این فعال مذهبی افغانستان در دین اسلام مسلمانان برادر یکدیگر خوانده شده اند و بر صلح بین آنان تاکید شده، یکی از دلایلی هم که مذاکرات صلح افغانستان تاکنون چندان نتیجه بخش نبوده این است که این مذاکرات مطابق دستورات اسلامی پیش نرفته است.

مولوی حق پرست عنوان کرد: هر زمان هم که مذاکرات صلح به نتایجی نزدیک می شود، دشمنان دولت و تروریستان به بهانه ای آن را به هم می زند زیرا صلح را به نفع مقاصد و منافع خود نمی دانند.

این فعال فرهنگی افغان اظهار کرد: طرف های درگیر جنگ در افغانستان در قدم نخست باید پیمان اخوت، همدیگر پذیری، تامل و بردباری را امضاء کنند، به توافقی برسند تا جایگاه گروه های درگیر در نظام مشخص شود و همه اقشار ملت جایگاه خود را داشته باشند.

معاون شورای اخوت اسلامی افغانستان گفت: این شورا همیشه تاکید داشته که جمعی از علمای اهل تشیع و تسنن افغانستان و اقلیت های مذهبی دیگر جمع شوند و برای برقراری صلح بادوام و پایدار تلاش کنند تا طرف های درگیر از جنگ و خشونت دست بردارند زیرا عامل اصلی بربادی ملت و دولت افغانستان، جنگ است.

مولوی حق پرست تاکید کرد: آرزوی ملت و دولت افغانستان ایجاد صلح جهانی است نه اینکه صلح پروژه بوده و اهداف خاصی در آن نهفته باشد.

وی افزود: اگر بین طرف های درگیر افرادی باشند که از طرف دشمنان آشتی ناپذیر اسلام استخدام شده باشند امید چندانی به دور دوم مذاکرات نیز نخواهد بود هر چند که مردم افغانستان به دور دوم مذاکرات خوشبین و امیدوار هستند.

 

کلیدواژه