جدی 13, 1399 12:57 Asia/Kabul

خارجی ها و به ویژه امریکایی ها برای حضور دوامدار و دنبال کردن اهداف منطقه ای به افغانستان لشکرکشی کردند اما اکنون ناگزیر به ترک این کشور شده اند

کارشناس سیاسی افغان گفت: خارجی ها و به ویژه امریکایی ها برای حضور دوامدار و دنبال کردن اهداف منطقه ای به افغانستان لشکرکشی کردند اما اکنون ناگزیر به ترک این کشور شده اند.

رحمت الله نهضت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو مبنی بر اینکه روند صلح افغانستان شکننده است و تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد اظهار داشت:

قدرت های بزرگ که به این کشور لشکرکشی کرده اند، دچار شکست شده و خارج شده اند. امریکایی ها هم در حضور هجده ساله خود در افغانستان تجارب تلخی داشته اند و بالاخره مجبور به ترک و به نوعی فرار از این کشور شده اند.

وی افزود: افغانستان به لحاظ ژئوپولیتیک یک منطقه استراتژیک است که دخالت های کشورها در طول تاریخ در آن وجود داشته که با مشکل هم مواجه شده اند اما امریکایی ها علاوه بر مشکلاتی که در افغانستان با آن مواجه بوده اند، با فشارهای منطقه ای هم روبرو بوده اند که این امر سبب شده به فکر خروج از افغانستان بیفتند.

این کارشناس سیاسی در خصوص اظهارات دبیر کل ناتو مبنی بر اینکه هرگونه تصمیم در مورد ماندن در افغانستان یا خروج از این کشور خالی از خطر نخواهد بود، عنوان کرد: رفتن امریکایی ها تاثیر خاصی بر اوضاع افغانستان نخواهد داشت و در نبود آنان اوضاع بهتر خواهد بود.

به گفته نهضت یار حضور امریکایی ها در افغانستان جنگ را در منطقه تشدید می کند و هرچه آن ها زودتر خارج شوند به نفع مردم افغانستان است و هر زمانی که اعلام شود دیگر نیروهای خارجی در افغانستان حضور ندارند جنگ این کشور هم خاتمه پیدا می کند.

وی اضافه کرد: البته خارجی ها برای ماندن به افغانستان آمدند و به دنبال اهداف کلان منطقه ای بودند اما با فشارهای منطقه ای و مشکلاتی که در این کشور پیدا کردند ناگزیر شده اند از افغانستان خارج شوند.

 

کلیدواژه