روند مذاکرات صلح هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان طولانی خواهد بود
(last modified 1399-10-15T07:12:01+00:00 )
جدی 15, 1399 11:42 Asia/Kabul

نشست های هیات های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان از این پس جدی تر می شود و روند مذاکرات هم زمانبر خواهد بود

کارشناس سیاسی افغان گفت: نشست های هیات های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان از این پس جدی تر می شود و روند مذاکرات هم زمانبر خواهد بود. 

جمال الدین بدر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: نشست هیات های مذاکره کننده که قرار است به زودی آغاز شود، ادامه نشست های قبلی است که پیشرفت های نسبی هم صورت گرفته بود، در آن نشست ها در مورد کارشیوه مذاکرات توافق شد و در نشست های پیش رو بر اساس همان کارشیوه مذاکرات پیش خواهد رفت.

وی افزود: اکنون هیات ها از یکدیگر شناخت پیدا کرده اند و به خصوصیات یکدیگر آشنا هستند ضمن اینکه می دانند کسانی که این هیات ها از آن ها نمایندگی می کنند، چه می خواهند، نشست های پیش رو جدی تر می شود، طرف ها به متن مذاکره ورود می کنند، راجع به سیستم آینده، مشارکت در حکومت و مسایل مهم دیگر بحث خواهند کرد که البته روند زمانبری خواهد بود و انتظار نمی رود طرف ها به زودی به نتیجه برسند.

والی سابق ولایت نورستان با اشاره به تاکید دولت افغانستان بر تداوم نظام فعلی و آتش هم گفت: طالبان و حکومت افغانستان خواستار نظام هستند اما تعریف هر کدام، از نظام متفاوت است، دولت افغانستان خواستار تداوم نظام فعلی و توجه به دموکراسی و آزادی ها است اما طالبان خواستار امارت اسلامی با قرائت خودشان از دین می باشند که مشکلات و پیچیدگی ها از اینجا غاز می شود.

بد اظهار کرد: به هر صورت این که طرف ها باهم پشت میز مذاکره قرار بگیرند، یک پیشرفت است اما با توجه به دیدگاه های متفاوتی که وجود دارد مذاکرات پیچیده است و زمان زیادی لازم است تا توافقاتی حاصل شود، در این مذاکرات هم طرفین باید از بخشی از خواسته های خود بگذرند تا شاهد پیشرفت در گفت و گوها باشیم.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است که طرفین به توافقی برسند که خواست مردم در آن در نظر گرفته شده باشد ضمن اینکه باید از تکرار تاریخ و بحث حکومت موقت، حکومت انتقالی و امثال آن پرهیز شود، اکنون زمان آن نیست که در مذاکرات در مورد حکومت موقت یا امثال آن بحث شود بلکه باید مثلاً روی نوع نظام بحث شود.

 

کلیدواژه