جدی 15, 1399 13:37 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: علت برکناری وزیر صحت افغانستان به درستی مشخص نیست ولی به نظر می رسد که قربانی اختلاف نظر دیدگاه های سیاسی رییس جمهوری و عطا محمد نور شده باشد.

عبدالشکور اخلاقی روزنامه نگار افغان و کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به برکناری وزیر صحت/بهداشت افغانستان از سوی رئیس جمهور افغانستان و تقابل بوجود آمده میان اشرف غنی و عطا محمد نور گفت: ائتلاف های سیاسی با توجه به شرایطی که افغانستان داشته است همیشه ناپیدار بوده و شواهد نشان داده است که بسیاری از ائتلاف ها در کمترین زمان از هم پاشیده است.

وی تصریح کرد: تقابل تازه میان محمد اشرف غنی و عطا محمد نور هم اولین و آخرین این ائتلاف ها در افغانستان نیست و در گذشته نیز شاهد بودیم که عبدالرشید دوستم که از همپیمانان قوی اشرف غنی بود و به عنوان معاون اول او نیز ایفای وظیفه می کرد به چه سرنوشتی دچار شد.

اخلاقی در مورد علت برکناری احمد جواد عثمانی وزیر صحت افغانستان گفت: سندی در دست نیست که  در پشت ماجرا چی اتفاقاتی افتاده است ولی به نظر می رسد وزیر صحت عامه در واقع قربانی اختلاف نظر با دیدگاه های سیاسی رییس جمهور و عطا محمد نور شده باشد، هر چند که تا هنوز به درستی چیزی مشخص نیست.

این روزنامه نگار افغان اظهار داشت: این ناپایداری ها، نشان دهنده شکننده بودن وضعیت سیاسی افغانستان است و در گذشته هم شاهد بوده ایم که ارگ ریاست جمهوری در این گونه موضوعات هیچ انعطافی از خود نشان نداده است و برخی از گزارش ها هم در خبرگزاری ها از قول اشرف غنی آمده که گفته است بازگشت وزیر صحت عامه قبلی به وزارت غیر قابل تجدید نظر است.

این آگاه امور سیاسی در مورد سخنان اخیرعطا محمد نور که خواهان ادامه کار وزیر صحت شده بود گفت: عطا محمد نور در گذشته هم اختلافاتی با اشرف غنی داشت و در حال حاضر فکر نمی کنم که وی بتواند توان آن را داشته باشد که گفته های خود را عملی کند، چون که وی دیگر از نفوذ گذشته برخوردار نیست و بنابر این تهدیدهایی را که اعلام کرده به نظر نمی رسد که ارگ ریاست جمهوری برای آن بها قائل شود.

لازم به یادآوری است که در پی برکناری احمدجواد عثمانی از وزارت بهداشت، اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان برای این وزارت سرپرست جدید تعیین کرده است.

 رییس‌جمهور افغانستان همچنان تأکید کرده است که تمامی تغییرات و تعیینات در وزارت صحت بهداشت باید براساس قانون صورت گیرد و بدون امضای او تمامی فهرست‌های مقرری‌ها بی‌اعتبار می‌باشد.

به گفته‌ی وی، فضای کاری در وزارت صحت بهداشت باید فضای همکاری، همدلی و همبستگی باشد و همچنان اراده‌ی محکم برای اصلاح وجود داشته باشد.

غنی درحالی از تعیین سرپرست جدید برای وزارت بهداشت خبر داد که احمدجواد عثمانی در صفحه‌ی فیس‌بوک خود گفته بود که او از مقامش استعفا نکرده، اما مکتوبی را از آدرس اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری دریافت کرده که در آن استعفایش منظور شده است.

 

کلیدواژه