جدی 22, 1399 12:59 Asia/Kabul

کارشناس افغان در مسائل سیاسی گفت: حضور محمد محقق به عنوان مشاور محمد اشرف غنی به معنای اختلاف وی با عبدالله عبدالله نیست و او به خاطر اجماع ملی و رسیدن به یک وحدت میان جناح های سیاسی، این سمت را پذیرفته است تا به طالبان بفهماند که که جناح های سیاسی داخل نظام با تمام اختلافات سیاسی، می توانند در کنار هم کار کنند.

غلام قادر سکندری استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتخاب محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور افغانستان در امور امنیتی و سیاسی گفت: مذاکرات صلح افغانستان در یک شرایط بسیار حساس قرار دارد و در شرایط فعلی همه جناح های سیاسی افغانستان باید اختلافات را کنار بگذارند و در مورد ادامه روند مذاکرات به یک تصمیم مشترک برسند و اگر نتوانند اختلافات را کنار بگذارند گروه طالبان در مذاکرات صلح بر هیات افغانستان غلبه خواهند کرد.

وی تصریح کرد: رسیدن به یک اجماع ملی و اعتماد سازی میان همه جناح های سیاسی، یک ضرورت است و انتخاب محمد محقق به عنوان مشاور ارشد اشرف غنی نیز در همین راستا صورت گرفته است و شرایط به گونه ای است که هم رئیس جمهور به چهره مطرح سیاسی نیاز دارد و هم شخصیت های سیاسی برای رسیدن به یک اجماع نیاز است که اختلافات خود را کنار بگذارند.

سکندری بیان داشت: حضور محمد محقق در کنار اشرف غنی به معنای اختلاف وی با عبدالله عبدالله نیست و رئیس شورای عالی مصالحه ملی در حال حاضر عنصر مهم در دولت افغانستان و در کنار اشرف غنی محسوب می شود و هیچ اختلافی میان محمد محقق و عبدالله عبدالله وجود ندارد.

این آگاه امور خاطر نشان ساخت: پست مشاور ارشد، سمت مهمی است و محمد محقق به خاطر اجماع ملی و رسیدن به یک وحدت میان جناح های سیاسی، این سمت را پذیرفته است تا به طالبان بفهماند که  که جناح های سیاسی داخل نظام با تمام اختلافات سیاسی، می توانند در کنار هم کار کنند.

وی اظهار داشت: یک تفاوت مهمی که مشاوریت ارشد محمد محقق دارد این است که او می تواند در شورای امنیت ملی افغانستان که تصمیم های مهم در این شورا اتخاذ می شود، حضور پیدا کند و حضور وی به عنوان یک شخصیت سیاسی افغانستان که از جناح های سیاسی شناخت خوبی دارد، می تواند تاثیر گذار باشد.

 

لازم به یادآوری است که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان طی حکمی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهور در امور امنیتی و سیاسی را تعیین کرد.

انتصاب محقق در سمت جدید موجی از واکنش ها مختلف را در صفحات اجتماعی تاکنون در پی داشته است.

کلیدواژه