جدی 29, 1399 13:24 Asia/Kabul

اتصال افغانستان به خط آهن بین المللی از طریق خط آهن ترکمنستان از اهمیت ویژه ای برای افغانستان و تجارت منطقه ای برخوردار است

کارشناس اقتصادی افغان گفت: اتصال افغانستان به خط آهن بین المللی از طریق خط آهن ترکمنستان از اهمیت ویژه ای برای افغانستان و تجارت منطقه ای برخوردار است.

سیف الدین سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به افتتاح خط آهن آقینه –اندخوی در شمال افغانستان که این کشور را به خط آهن ترکمنستان و از آن طریق به خط آهن بین المللی متصل می کند اظهار داشت: اینکه خط آهن ترکمنستان تا مرزهای افغانستان ادامه پیدا می کند و این کشور از طریق خط آهن ترکمنستان به دنیا متصل می شود برای صادرات و واردات افغانستان مهم است و یک گام رو به جلو برای تجارت منطقه ای به شمار می رود.

گفتنی است که چندی پیش سه قطعه از چهار قطعه راه آهن خواف-هرات نیز افتتاح شد که با تکمیل این پروژه و ادامه آن تا هرات افغانستان از طریق جمهوری اسلامی ایران هم به خط ریل بین المللی متصل می شود.  

سیحون عنوان کرد: افغانستان نیازمند این روابط منطقه ای است، زیرا می تواند از طریق آن به صادرات فرآورده ها و محصولات کشاورزی و تولیدات سنتی و نیز با سرمایه گذاری خارجی به صادرات مواد خام بپردازد، همچنان می تواند روابط خود با کشورهای منطقه را گسترده تر کند و زمینه ای هم برای همگرایی منطقه ای فراهم کند.

این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل با اشاره به مشکل کمبود برق در افغانستان، مشکلاتی که از ناحیه برق وارداتی ازبکستان وجود دارد و قراردادهای شرکت برق افغانستان با برخی کشورها از جمله ترکمنستان و نیز ضرورت تولید برق در داخل این کشور هم عنوان کرد: زیرساخت های تولید برق، هم نیاز به سرمایه زیاد دارد و هم به نیروی فنی و تخصصی زیاد و کارآمد که افغانستان از این ناحیه دچار کمبود است.

به گفته سیحون به این دلیل، اگر ترکمنستان، ازبکستان یا تاجیکستان مازاد انرژی داشته باشند با قراردادهای منطقی و شفاف امکان استفاده افغانستان از این برق مازاد و همچنین ترانزیت از این کشور برای صادرات به کشورهایی مانند پاکستان وجود دارد.

این کارشناس افغان یادآور شد: افغانستان از منابع آبی، خورشیدی و بادی فراوانی برخوردار است که با استفاده از آن ها می تواند نیازمندی خود به برق را رفع کند اما برای استفاده از آن باید سرمایه و امکانات لازم فنی داشته باشد که ندارد و در نبود این امکانات در حال حاضر، تنها راه، خرید انرژی از کشورهایی است که مازاد تولید دارند که این هم در مسیر همان همگرایی های منطقه ای و استفاده از امکانات همدیگر است.

وی اضافه کرد: گاهی در قراردادها و پرداخت ها مشکلاتی به وجود می آید که باید در زمان تدوین دقت شود و پرداخت ها هم به موقع انجام شود تا در زمان هایی که افغانستان بیشتر نیاز به برق دارد این برق وارداتی قطع نشود.

 

کلیدواژه