دلو 05, 1399 15:21 Asia/Kabul

رئیس جمهوری افغانستان درپی کنار گذاشتن مخالفان سیاسی خود از قدرت و یکدست کردن قدرت سیاسی است تا با فراغ بال مدیریت امور را در دست بگیرد

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: رئیس جمهوری افغانستان درپی کنار گذاشتن مخالفان سیاسی خود از قدرت و یکدست کردن قدرت سیاسی است تا با فراغ بال مدیریت امور را در دست بگیرد.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برکناری عبدالهادی ارغندیوال وزیر مالیه (دارایی) افغانستان از سوی رئیس جمهور غنی اظهار داشت: ارغندیوال از کسانی بود که مستقل عمل می کرد و چندان همسو با آقای غنی نبود و رئیس جمهور نمی توانست با حضور وی از وزارت مالیه به عنوان ابزار فشار بر مخالفان سیاسی خود استفاده کند.

مدیر مسوول خبرگزاری اطلس عنوان کرد: طی هفته ها و روزهای اخیر رئیس جمهور غنی با دو گروه درگیری داشته؛ یکی طالبان که در مذاکرات قطر در مقابلش قرار دارند و باید به امتیاز گیری از آنان در مذاکرات فکر کند و دیگری کسانی که در داخل حکومت هستند اما با وی مخالفت دارند، در این میان جبهه طالبان و نحوه تقابل با آن مشخص است و سختی چندانی ندارد، اما مهار و مدیریت کسانی که در کنار رئیس جمهور هستند ولی با او مخالفند، دشوار است.

وی افزود: به همین دلیل رئیس جمهور از ابزارهایی استفاده می کند که ظاهراً چندان خشن نیست اما در حقیقت برای مخالفانش مهلک است، یکی از ابزارهایی که وی در سال های اخیر برای افراد متمرد استفاده کرده ایجاد ممانعت برای انتقال پول به بخش های تحت امرشان بوده که اجرای این امر در اختیار وزارت مالیه است و یا از مجرای این وزارتخانه صورت می گیرد.

مبلغ تصریح کرد: حقوق کارمندان و بودجه های توسعه ای و پروژه های تمام وزارتخانه ها و ادارات دولتی در افغانستان باید در زمان مقرر از سوی وزارت مالیه به حساب شان منظور شود تا بتوانند کارهای خود را پیش ببرند، بارها اتفاق افتاده که آقای غنی حقوق ها و بودجه های ادارات مختلف را از طریق وزارت مالیه مسدود کرده یا دارایی های افرادی را که سر ناسازگاری داشته اند مسدود می کرد.

این روزنامه نگار افغان اظهار کرد: ارغندیوال از جمله کسانی بوده که با آقای غنی همسویی نداشته و مستقل عمل می کند، به همین دلیل بین اشرف غنی و ارغندیوال اختلاف بر سر مسیری به وجود آمد که رئیس جمهور برای مهار افراد دنبال می کرد. دلایلی هم که برای برکناری وزیر مالیه عنوان شده از قبیل ضعف مدیریتی چندان قابل پذیرش نیست. وی قبلا هم در وزارتخانه های اقتصادی حضور داشته و پرونده خدشه داری هم در این زمینه ندارد، نه از مشکلات فنی در کار وی صحبتی به میان آمده و نه از سوء استفاده های مالی.

این کارشناس سیاسی با اشاره به برکناری چندی پیش وزیر صحت عامه و برکناری وزیر مالیه که به تازگی رخ داده عنوان کرد: برکناری وزیر صحت عامه یک تسویه حساب داخلی بود، برکناری وزیر مالیه هم علاوه بر اینکه تسویه حساب داخلی است، ابزارهای کنترلی جدیدی را در اختیار آقای غنی قرار می دهد و از این پس ممکن است روی بسیاری از کسانی که مخالف سیاست های وی هستند، اعمال فشار کند.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور غنی به دنبال آن است که حکومت خود را یکدست کند و کسانی را بر سر کار بگمارد که با روش وی همسو باشند، بنابراین مخالفین سیاسی و برخی افرادی را که موافق برقراری حکومت موقت و مخالف ادامه کار اشرف غنی هستند، از قدرت به دور می کند تا از تاثیرگذاری آن ها بکاهد و مدیریت کار را بیش از پیش در اختیار داشته باشد.

 

کلیدواژه