دلو 09, 1399 13:55 Asia/Kabul

دولت جدید امریکا باید در بازنگری توافقنامه دولت ترامپ با طالبان خواسته ها و نگرانی های دولت و مردم افغانستان را در نظر بگیرد

عضو سابق پارلمان افغانستان تاکید کرد: دولت جدید امریکا باید در بازنگری توافقنامه دولت ترامپ با طالبان خواسته ها و نگرانی های دولت و مردم افغانستان را در نظر بگیرد.

محمد عبده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام دولت بایدن مبنی بر بازنگری توافقنامه امریکا و طالبان اظهار داشت: مذاکراتی که بین امریکا و طالبان در زمان ترامپ انجام شد، به موضوع صلح، امنیت، حکومت داری و دستاوردهای دو دهه گذشته افغانستان ضربه زد در حالیکه باید برای حفظ این موارد تلاش می شد.

وی افزود: دلیل ادامه جنگ در افغانستان و ادامه حضور نیروهای خارجی در این کشور روحیه جنگ افروزی طالبان است که همواره با حامیان خارجی خود بر طبل جنگ کوبیده اند و حتی سبب حضور دیگر گروه های تروریستی در افغانستان شده اند و ما شاهد تلفات انسانی و خسارات فراوان در افغانستان بوده و هستیم.

این کارشناس سیاسی در مورد روند کاهشی نیروهای امریکایی در افغانستان و تصمیم وزارت دفاع امریکا برای بازنگری در کاهش این نیروها، عنوان کرد: کشورهای خارجی باید به قراردادهایی که با دولت افغانستان در مورد نحوه حضور و فعالیت نیروهای خود دارند و نظرات این دولت توجه داشته باشند.

عبده در رابطه با تاکید صاحبنظران بر خروج مسوولانه نیروهای خارجی از افغانستان و نحوه عملکرد دولت جو بایدن در این زمینه هم گفت: جنگی که در افغانستان جریان دارد جنگ مردم افغانستان با تروریست ها است اما این جنگ تنها مربوط به دولت افغانستان نیست بلکه این مردم به نمایندگی از جامعه جهانی در خط مقدم جنگ قرار دارند از اینرو دنیا هم باید از دولت و مردم افغانستان حمایت کند.

وی با اشاره به مذاکرات صلح نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان اظهار کرد: با شرایطی که پیش آمده همه انتظار دارند طالبان دست از جنگ بردارند تا گفت و گوهای صلحی که آغاز شده به نتیجه برسد و مردم افغانستان شاهد آرامش و امنیت باشند.

عبده اضافه کرد: در صورتی که طالبان رویکرد نظامی گری خود را به رویکرد سیاسی تبدیل کنند، بر جنگ تاکید نداشته باشند،آتش بس را که خواست مردم است، بپذیرند و مسوولیت خود را به عهده بگیرند شاهد قطع خونریزی و تحقق صلح خواهیم بود که به این ترتیب به نفع مردم افغانستان، منطقه و دنیا خواهد بود.

 

کلیدواژه