دلو 15, 1399 12:40 Asia/Kabul
  • موضع ایران در برجام؛ تاکید بر لزوم بازگشت ایالات متحده امریکا به تعهداتش
    موضع ایران در برجام؛ تاکید بر لزوم بازگشت ایالات متحده امریکا به تعهداتش

آمریکا با خروج از برجام، این توافق بین المللی را نقض کرده است بنابرابن، آمریکا باید به پایبندی کامل بازگردد.

"محمد جواد ظریف" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب در توییتر با بیان این موضوع، به مصاحبه اخیرش با شبکه آمریکایی "سی‌ان‌ان" اشاره کرد و افزود،  اگر  آمریکا به پایبندی کامل به برجام بازگردد، ایران هم به از اقدامات جبرانی خود بازخواهد گشت.

اظهارات وزیر خارجه ایران در خصوص برجام و امریکا به دو نکته اساسی اشاره دارد که در بازکردن گره از کار برجام اهمیت زیادی دارد.

نکته نخست؛ تاکید صریح بر پایبندی ایران به برجام برغم نقض عهد از جانب امریکاست. ظریف به این نکته اشاره می کند که اساسا" اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی  در واکنش به رفتار غیر منطقی امریکا و همچنین بی عملی وانفعال اروپا در انجام تعهدات در برجام بوده است.

بنابر این بحث بر سر این که ابتدا ایران باید به برجام باز گردد ؛ معنا و مفهوم قابل درکی ندارد. زیرا  اقدام ایران مطابق بندهای پیش بینی شده برای احتمالات درخصوص انجام نشدن تعهدات از سوی طرف مقابل  در برجام است. بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

نکته دوم و کلیدی درسخنان ظریف راه حل  منطقی برای بیرون آمدن از بن بست فعلی است . ظریف روز دوشنبه در مصاحبه اش با شبکه سی ان ان خاطر نشان کرد که در برجام، سازوکاری در نظر گرفته است. یکی از آنها کمیسیون مشترک است و کمیسیون مشترک دارای یک هماهنگ‌کننده است.   پیش از این؛ "فدریکا موگرینی"  هماهنگ کننده بود . اکنون «"جوزپ بورل"،  به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، انتخاب شده  که می تواند قدم ها را در مشورت با ایران و آمریکا هماهنگ نماید.

سوالی که وجود دارد اما این است که آیا ایالات متحده و دولت جدید مصمم است که از سیاست‌های شکست خورده دولت ترامپ فاصله بگیرد؟

اگر امریکا و تیم جدید انتخاب شده از سوی بایدن بدنبال دریافت نتیجه منطقی در قبال برجام است بایدازپنجره باز شده برای جبران گذشته به سرعت و بدون اتلاف وقت استفاده کند. مواردی که ایران در کاهش تعهدات برجام با اجرای قانون راهبرد لغو تحریم انجام داده ؛ نقض توافق از طرف ایران نیست بلکه بخشی ازکاهش تعهدات داوطلبانه ایران استایران همچنین اعلام کرده است،  که هیچ قید و شرط و مطالبات جدیدی را برای اینکه آمریکا به برجام برگشته و تعهداتش را اجرا کند نخواهد پذیرفت.

ظریف در مصاحبه با سی .ان .ان گفت؛ توافق هسته‌ای بر اساس آنچه می‌توانستیم توافق کنیم و نمی توانستیم توافق کنیم، مورد مذاکره قرار گرفت .

این مواضع کاملا شفاف و صریح است ونشان می دهد که ایران بدنبال عبور از برجام نیست. لذا  انچه در شرایط فعلی اهمیت دارد نحوه بازگشت امریکا  به  توافق های تصریح شده در برجام است. ایالات متحده بر مبنای  تصمیم یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم های لغو شده را باز گرداند و علاوه برآن تحریم های جدیدی را با عناوین ساختگی  و اتهام های دروغین بر ایران اعمال کرد و کشورهای دیگر را برای اجرای این تحریم ها تحت فشار قرار داده است.دولت امریکا با این اقدامات تنها یک راه باقی گذاشته است و ان بازگشت از همان مسیری است که به غلط طی کرده است.

کلیدواژه