دلو 23, 1399 13:53 Asia/Kabul

طالبان نگران ایجاد تغییر در توافقنامه دولت ترامپ با این گروه و از دست دادن امتیازات در نظر گرفته شده برای خود شده اند

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: با روی کار آمدن دولت جدید در امریکا، طالبان نگران ایجاد تغییر در توافقنامه دولت ترامپ با این گروه و از دست دادن امتیازات در نظر گرفته شده برای خود شده اند.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تصمیم دولت بایدن برای بازنگری توافقنامه دولت امریکا با طالبان و هشدار طالبان مبنی بر اینکه اگر در این توافقنامه تغییری صورت بگیرد دیگر صلحی در کار نخواهد بود و آن ها به جنگ ادامه می دهند اظهار داشت: با روی کار آمدن بایدن طالبان نگرانی شدیدی دارند که بایدن ممکن است تا ماه می 2021 آنگونه که در توافقنامه ذکر شده، نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج نکند.

وی با اشاره به طرح مطالعاتی تعدادی از سناتوران و دیپلمات های امریکایی در مورد افغانستان که قرار است به جو بایدن ارایه شود تا در سیاستگذاری های خود مد نظر قرار دهد عنوان کرد: گروه مطالعاتی افغانستان پس از چندین ماه و با در نظر داشت تحولاتی که در مساله افغانستان، جنگ و افزایش خشونت به میان آمده، این طرح را آماده کرده که به حکومت جو بایدن بدهد تا بر اساس در مورد طالبان با توجه به نافرمانی و نقض توافقنامه با امریکا تصمیم بگیرد.

به گفته این کارشناس سیاسی بر اساس این طرح مطالعاتی دولت امریکا همچنان باید تهدیدی را که دستاوردهای دو دهه اخیر افغانستان با آن مواجه است، نظام جمهوریت، دموکراسی و حقوق بشر، حقوق زنان و امثال آن مد نظر داشته باشد. به هر صورت چنین گزارش ها و مطالعاتی می تواند در شکل دهی سیاست خارجی امریکا در قبال افغانستان تاثیر بگذارد، هرچند استراتژی کلان امریکا تغییر نمی کند.

سلجوقی گفت: طالبان بر توافقنامه خود با دولت ترامپ و امتیازاتی که به این گروه داده شده، تاکید دارند و نگاه صلح طلبانه ای هم به قضایای افغانستان ندارند، مذاکره با دولت افغانستان را هم جزئی از آن توافقنامه می دانند نه یک برنامه استراتژیک، به این لحاظ از طرح مساله بازنگری در آن نگران شده اند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: مشخص نبودن سیاست های جو بایدن در قبال مساله صلح افغانستان سبب شد که مذاکرات صلح هم با توقف روبرو شود و احتمال توافق صلح هم ضعیف شده، زیرا طالبان می خواهند در میدان جنگ برای صلح امتیاز بگیرند.

وی اضافه کرد: تصور طالبان از جریان مذاکرات صلح، یک برنامه تشریفاتی برای تحویل گرفتن قدرت بود در حالی که واقعیت چیز دیگری است. اگر طالبان به دنبال صلح هستند باید بهای آن را هم بپردازند که شامل کاهش خشونت، پذیرش آتش بس و طرح تضمینی برای مشارکت سیاسی عادلانه آن ها در قدرت می شود، در غیر اینصورت اوضاع پیچیده تر خواهد شد.

 

کلیدواژه