دلو 25, 1399 13:14 Asia/Kabul

حضور صدها تروریست خارجی در کنار طالبان در افغانستان پیامد سیاست های نادرست امریکایی ها و حمایت پشت پرده آنان از طالبان است

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: حضور صدها تروریست خارجی در کنار طالبان در افغانستان پیامد سیاست های نادرست امریکایی ها و حمایت پشت پرده آنان از طالبان است.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان مبنی بر اینکه بیش از 500 تروریست خارجی که بیشترشان نیروهای القاعده هستند در کنار طالبان در افغانستان می جنگند، در حالیکه طالبان در توافقنامه با امریکا متعهد شدند که میزبان القاعده نخواهند بود و ارتباط خود را با دیگر گروه های تروریستی هم قطع می کنند، اظهار داشت: این وضعیت ناشی از سیاست های نادرست امریکایی ها و نوع ارتباط آن ها با طالبان است.

وی افزود: سنگ بنای مساله صلح و مذاکرات با طالبان از ابتدا کج گذاشته شد بنا براین هرچه این روند پیش می رود شاهد دستاورد خاصی نیستیم و به نظر می رسد که در آینده هم شاهد دستاوردی در این زمینه نخواهیم بود. امریکایی ها هم همیشه "نان به نرخ روز می خورند"، در گذشته دولت امریکا توافقنامه با طالبان را به نفع خود می دانست و به همین خاطر تقریبا بصورت پنهانی آن را تدوین و سپس با این گروه امضا کرد اما امروز آن توافقنامه را چندان به نفع خود نمی بیند و ممکن است تغییر رویه بدهد.

به گفته این کارشناس سیاسی از امضای توافقنامه طالبان و امریکا و تاکید بر صلح و امنیت در افغانستان حدود یک سال می گذرد اما طی این مدت طالبان میزبان القاعده بوده اند، با این گروه همکاری داشته اند و صدها نفر که بیشترشان غیرنظامی بوده اند طی این مدت در حملات تروریستی و بمب گذاری ها و قتل های هدفمند در افغانستان کشته شده اند.

مظفری عنوان کرد: طالبان نه تنها همکاری خود را با گروه های تروریستی کاهش ندادند بلکه این همکاری و کشتار مردم ادامه دارد و مذاکرات صلح را هم متوقف کرده اند. امریکایی ها هم که خود را حامی دولت افغانستان معرفی می کنند، پشت پرده با طالبان همکاری دارند، صداقتی از آن ها مشاهده نمی شود و حضور صدها تروریست خارجی در کنار طالبان هم پیامد همین سیاست ها است.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد که همکاری های طالبان با گروه های تروریستی بیش از پیش ادامه پیدا خواهد کرد، آزاد سازی پنج هزار زندانی طالبان با فشارهای امریکا هم نه تنها کمکی به روند صلح نکرد بلکه ناامنی، قتل و کشتار را افزایش داد و اکنون هم کسی در این زمینه و ترک میز مذاکره از سوی طالبان پاسخگو نیست.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: حامیان طالبان و امریکایی ها که بر دولت افغانستان برای آزاد سازی زندانیان طالبان فشار آوردند اکنون باید پاسخگو باشند که چرا طالبان آزاد شده به میدان های جنگ بازگشته اند و ناامنی ها و کشتارها در افغانستان افزایش یافته و چرا طالبان میز مذاکره را ترک کرده اند.

مظفریبیان داشت: با توجه به شرایطی که پیش آمده آشکارتر می شود که حامیان طالبان از این گروه به عنوان حربه ای برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند، از طالبان استفاده ابزاری می شود، این گروه اختیاری از خود ندارد و هر زمانی که حامیان طالبان روند صلح را در افغانستان به نفع خود ببینند از آن حمایت می کنند و هرگاه این روند را به ضرر خود ببینند بر سر راه آن مانع ایجاد می کنند.

وی با اشاره به توقف مذاکرات صلح از سوی طالبان گفت: طالبان می بینند که اکنون از آن حمایت دیوانه واری که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ از این گروه می شد خبری نیست و دولت افغانستان هم خود را بازیافته، از اینرو به دنبال تغییر رفتار خود هستند.

 

کلیدواژه