دلو 27, 1399 11:59 Asia/Kabul
  • نامه ایران به آژانس؛6 نگرانی ایران در باره نشت ویا دسترسی غیر مجاز به اطلاعات محرمانه
    نامه ایران به آژانس؛6 نگرانی ایران در باره نشت ویا دسترسی غیر مجاز به اطلاعات محرمانه

نشت یا دسترسی غیرمجاز به اطلاعات محرمانه آژانس در دو دهه گذشته، به چالشی اساسی درروابط بین آژانس و جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین و نماینده ایران در آژانس ،یکشنبه شب ازارسال نامه ای درهمین خصوص به آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد . در این نامه ضمن یاد آوری مسؤولیت های حقوقی آژانس برای حفاظت از اطلاعات محرمانه، نگرانی ایران در شش حوزه تشریح شده است.

درج اطلاعات تفصیلی و جزیی غیرضروری در گزارش های مدیرکل ؛ شیوه انتشار و توزیع گزارش های مدیرکل از طریق وب‌ سایت داخلی آژانس؛ در دسترس عموم قرار دادن گزارشات مدیرکل آژانس متعاقب تصمیمات شورای حکام و بدون در نظر گرفتن رضایت ایران؛ روش نامناسب اطلاع رسانی به شورای امنیت سازمان ملل توسط دبیرخانه آژانس در مورد گزارش های مربوط به نظارت و راستی آزمایی اجرای برجام؛ نحوه برخورد با چنین اطلاعاتی توسط شورای امنیت از منظر اصل محرمانگی و عدم نظارت لازم بر کارکنان سابق آژانس از نگرانی های اصلی  ایران در این زمینه  است  که در این نامه به آن اشاره شده است.

در ماده ۷ اساسنامه آژانس، ماده ۵ موافقتنامه پادمان ایران با آژانس و همچنین ماده ۱۵ پروتکل الحاقی تأکید شده است که اسرار تجاری و صنعتی و سایر اطلاعات محرمانه‌ای که به اطلاع آژانس می‌رسند، باید در برابر افشای اطلاعات محافظت شوند.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز پس از ترور اولین دانشمند هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۰، در نامه ای به مدیرکل وقت آژانس اعتراض قاطع خود را درباره انتشار اسامی دانشمندان و کارشناسان خود در گزارشات آژانس، که به واسطه فعالیت‌های مرتبط پادمانی در دسترس آن قرار می گیرند، اعلام کرد.

تاثیر پذیری آژانس بین المللی انرژی اتمی ازفشارهای سیاسی  و شواهدی که نشان می دهند اطلاعات محرمانه اعضای آژانس به بیرون درز می کند ودر اختیار رژیم صهیونیستی و سازمان های جاسوسی قرارمی گیرد ؛ سوالات و ابهاماتی را در این باره مطرح ساخته است. البته جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تمهیداتی را در نظر گرفته است. در همین خصوص  نمایندگان مجلس با توجه به شائبه‌هایی که درباره نقش بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد انتقال اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دارند، بحث محدودیت‌ها در بازرسی را دردستور کار قرار دادند. تصویب طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" در این زمینه اقدامی پیشگیرانه است که از ورود جاسوسان به تاسیسات هسته‌ای نیزجلوگیری خواهد کرد.

«مجتبی ذوالنوری» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران چندی قبل  در واکنش به افشای گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، گفت  : "بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعضاً جاسوسان غرب هستند که در پوشش نماینده آژانس، اطلاعات محرمانه ایران را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی دشمن قرار می‌دهند."

ارتباط میان ترورشماری از دانشمندان هسته ای ایران در یک دهه گذشته با نشر غیر متعارف اطلاعات محرمانه آژانس  در باره دانشمندان هسته ای ایران؛ اهمیت این موضوع و پیامدهای جبران ناپذیر تخلف آژانس را آشکارمی سازد . "مسعود علی محمدی"، "مجید شهریاری"، "مصطفی احمدی روشن"، و"داریوش رضایی نژاد" از دانشمندان هسته ای ایران بودند که در فاصله سال های ۸۸ تا ۹۰ ترورشدند و به شهادت رسیدند. 27 نوامبرسال گذشته نیز محسن فخری زاده دانشمند ممتاز هسته ای و دفاعی ایران در یک حمله  تروریستی  در حومه تهران به شهادت رسید .

از این رو ایران از آژانس قویا می خواهد که به رویه انتشار غیر ضروری اطلاعات تفصیلی در مورد برنامه هسته‌ای ایران در گزارشات خود، خاتمه دهد و در اجرای مسئولیت های حقوقی و سازمانی خود؛ پایبندی به اصل محرمانگی اطلاعات  را تضمین کند.

 

کلیدواژه