دلو 27, 1399 12:36 Asia/Kabul

تصمیم مقامات ایرانی برای کمک رسانی به موقع در اطفاء حریق گسترده در گمرک اسلام قلعه هرات افغانستان وظیفه انسانی و همسایگی ایران بوده است

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات تاکید کرد: تصمیم مقامات ایرانی برای کمک رسانی به موقع در اطفاء حریق گسترده در گمرک اسلام قلعه هرات افغانستان وظیفه انسانی و همسایگی ایران بوده است.

محمد صدیقی فر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، وزیر خارجه این کشور، والی هرات و دیگر مقامات افغان از اقدامات و کمک رسانی جمهوری اسلامی ایران در اطفاء حریق گمرک اسلام قلعه قدردانی و تشکر کرده اند اما این اقدامات در راستای وظیفه همسایگی و برادری انجام شده و ایران همچنان آماده همکاری برای کاهش آلام مردم افغانستان است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات در تشریح چگونگی بروز و گسترش حادثه و اقدامات انجام شده گفت: ساعت دوازده و نیم روز شنبه 25 دلو به وقت ایران و یک و نیم به وقت افغانستان آتش سوزی در محل گمرک اسلام قلعه هرات صورت گرفت که از ابتدای وقوع حادثه یک خط ارتباطی ویژه بین مسوولان محلی هرات با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات برقرار شد، این نمایندگی در تماس مستقیم با مقامات جمهوری اسلامی در تهران و مشهد حادثه را گزارش کرد و از همان ساعات اولیه تلاش های گسترده ای صورت گرفت تا از گسترش آتش سوزی جلوگیری شود.

وی افزود: اولین اقدام موثر حاصل مدیریت خوب گمرک دوغارون و نیروهای مرزبانی ایران بود که مرز ایران باز شد و تعداد زیادی از کامیون ها به داخل گمرک ایران منتقل شدند ، مسوولان ایرانی و افغانستانی اذعان دارند که این اقدام در جلوگیری از توسعه آتش سوزی موثر بوده است.

صدیقی فر عنوان کرد: همزمان از سوی مسوولان افغانستانی در خصوص ارسال امکانات اطفاء حریق درخواست کمک شد، استاندار خراسان رضوی کمیته ای تشکیل داد و امکانات آتش نشانی شهرهای مرزی ایران به نقطه سفر مرزی اعزام و پس از هماهنگی وارد خاک افغانستان شده و به اطفاء حریق کمک کردند که پس از حدود ده ساعت توانستند حجم اولیه آتش سوزی را کنترل کنند و با حضور 24 ساعته در جهت خاموش کردن لکه های آتش هم کمک کردند و تیم آتش نشانی جمهوری اسلامی ایران برای انجام اقدامات احتیاطی همچنان در نقطه صفر مرزی بسر می برد.

این مقام مسوول ایرانی اظهار کرد: در مرحله بعد استاندار خراسان رضوی به اتفاق مسوولان استانی از منطقه بازدید هوایی داشتند و در تایباد مستقر شدند و چند نوبت تماس تلفنی بین والیان خراسان رضوی و هرات برقرار شد ما هم به اتفاق والی هرات عازم محل حادثه شدیم و دو والی در نقطه صفر مرزی جلسه مشترک حضوری برگزار و در مورد امکانات مورد نیاز تبادل نظر کردند.

به گفته صدیقی فر همزمان تماس هایی هم از سوی وزارت خارجه ایران با سفارت افغانستان در تهران برقرار شد و ابراهیم طاهریان فرد نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایران با محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان و حمدالله محب رئیس شورای امنیت ملی و سایر مقامات افغانستان تماس تلفنی داشت و در تماس هایی که بهادر امینیان سفیر ایران در کابل با مقامات افغان داشت، آمادگی ایران برای هر نوع کمکی در این زمینه اعلام شد.

وی بیان داشت: از آنجا که توسعه آتش بصورت تدریجی صورت گرفته گزارشی از تلفات انسانی نرسیده، تعداد مجروحین هم  بین 17 تا 20 نفر گزارش شده و به نظر می رسد که حادثه از مرحله بحران اولیه خود عبور کرده. به هر صورت حادثه دردناکی بود، مشکلات زیادی ایجاد و خسارات مالی زیادی هم وارد کرد. تمام تلاش مسوولان ایرانی و افغانستانی هم این است که پیگیری های بعدی به نحوی انجام شود که روند تجارت دو کشور به وضعیت عادی برگردد، دوغارون و اسلام قلعه مرز بسیار مهمی در تجارت دو کشور می باشند، با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز حجم ترددها بیشتر می شود و تلاش خواهد شد که مرز هرچه زودتر بازگشایی شود.

صدیقی فر عنوان کرد: مرز ایران مسدود نشده، اما با توجه به اوضاعی که در طرف افغانستان به وجود آمده مسوولان افغان حق دارند برای کنترل شرایط محدودیت هایی را اعمال کنند، میلیون ها دلار کالاهای مردم در کامیون ها، انبارهای گمرک و سایر مکان ها پراکنده است که باید محافظت شود، شرایط تردد عادی نیست اما طرف ایرانی اعلام کرده که هر زمان شرایط در طرف افغانستان عادی شود آماده پذیرش مسافرین و کامیون های تجاری می باشد و شاهد هستیم که مسوولان افغانستانی تلاش می کنند هرچه زودتر شرایط را به حالت عادی برگردانند.

وی اضافه کرد: به دلیل ابعاد وسیع حادثه در حال حاضر نمی توان آمار دقیقی از تعداد کامیون های مربوط به تاجران افغانستانی و تاجران ایرانی ارایه کرد اما بر اساس نقل قوم ها 500 تا 600 کامیون آسیب دیده اند و رقم های بالاتر از این هم گزارش شده، از این میان تعداد کامیون های مربوط به تاجران ایرانی از 50 تا 160 کامیون عنوان شده که برای ارایه ارقام دقیق تر باید بررسی های دقیق تری انجام شود.

 

کلیدواژه