دلو 27, 1399 14:22 Asia/Kabul

مسوولان و کادر آتش نشانی جمهوری اسلامی ایران کمک شایان و قابل قدری به مهار و اطفاء حریق در گمرک اسلام قلعه هرات کردند

مدیر شرکت بازرگانی راه ابریشم هرات گفت: مسوولان و کادر آتش نشانی جمهوری اسلامی ایران کمک شایان و قابل قدری به مهار و اطفاء حریق در گمرک اسلام قلعه هرات کردند.

شیر آقا حبیبی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: زمانی که حادثه رخ داد دوستان ایرانی مدیریت کنترل آتش سوزی را به عهده گرفتند و اگر این کمک و همکاری نبود ابعاد حادثه بسیار گسترده تر می شد، در ساعات ابتدایی مرز ایران باز شد و بخش اعظم کامیون ها به طرف گمرک ایران منتقل شدند و آتش نشان های ایرانی هم با قبول شرایط دشوار تلاش زیادی برای اطفاء حریق انجام دادند که عملکرد آن ها بسیار قابل قدر است.    

وی به نمایندگی از بخش خصوصی و سرمایه گذاران و تاجران حوزه غرب افغانستان از همکاری و کمک های بی دریغ و بی نظیر دوستان و برادران ایرانی برای اطفاء حریق گمرک اسلام قلعه و مدیریت اوضاع بحرانی تشکر و قدردانی کرد و گفت: دوستان و برادران ایرانی ما در طول تاریخ نشان داده اند که در شرایط ناگوار همواره در کنار مردم افغانستان بوده اند.

این تاجر افغان با بیان اینکه اتفاقی که در مرز اسلام قلعه رخ داد بسیار تلخ و تاسف بار بود، یاد آور شد که بارها از سوی دوستان ایرانی، بخش خصوصی و تاجران نسبت به بروز چنین حوادثی در مرز هشدار داده شده بود اما به دلیل وجود فساد گسترده، بی نظمی و بی قانونی در گمرک افغانستان، ازدحام و مخلوط کردن تانکرهای نفت و گاز با تریلرهای پوشش پارچه ای، این حادثه ناگوار در گمرک اسلام قلعه رخ داد.   

حبیبی اظهار کرد: تعدادی از مسوولان که دست آن ها آلوده به فساد اداری و رشوه ستانی بود به خاطر منافع شخصی خود صف های طولانی کامیون ها را در گمرک اسلام قلعه ایجاد کرده بودند که بالاخره این فاجعه ی آتش سوزی و انفجار تانکرها رخ داد.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: فعالیت های اقتصادی زنجیره ای است و بدون سرمایه امکان کار تجاری و اشتغال زایی وجود ندارد، در ده سال اخیر خسارات زیادی در بخش های صنعت، تجارت و سرمایه گذاری وارد شده و در پی حادثه گمرک اسلام قلعه شاهد کاهش تجارت، اشتغال زایی و توسعه اقتصادی هم  خواهیم بود.

حبیبی گفت: تعداد زیادی از مردم در افغانستان بیکار هستند و سرمایه گزاران و تاجران هر کشور می توانند برای بیکاران شغل ایجاد کرده و توسعه اقتصادی را رونق بخشند، اما خسارت ناشی از آتش سوزی مرز دوغارون باعث شد بخشی از سرمایه تاجران از بین برود و این اتفاق تلخ می تواند درس عبرتی برای دولت باشد و بخش خصوصی هم حق عدالت خواهی دارد.

این تاجر افغان عنوان کرد: شهرک صنعتی هرات به بزرگترین شهرک صنعتی افغانستان تبدیل شده بود، این شهرک و تجارت پر رونقی که جریان داشت، این حوزه را تبدیل به قطب اقتصادی و تجاری افغانسان کرده بود اما آتش سوزی گمرک اسلام قلعه خسارات زیادی را در بخش تجارت وارد کرد.

وی اضافه کرد: آسیب های فراوان و خسارات جبران ناپذیری به شرکت ها و کارخانه ها وارد شده، بعضی از کارخانه ها تمام سرمایه خود را که سرمایه ملی دولت افغانستان است از دست داده اند و دیگر چیزی برای راه اندازی کسب و کار و رونق تجارت خود ندارند.

 

کلیدواژه