احتمال ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان با توجه به شرایط این کشور
(last modified 1399-12-04T06:36:00+00:00 )
حوت 04, 1399 11:06 Asia/Kabul

ناتو به دلیل نگرانی ها از وضعیت امنیتی افغانستان و تحرکات طالبان احتمالا حضور نیروهای خود را در این کشور حداقل برای کوتاه مدت تمدید خواهد کرد

کارشناس سیاسی افغان گفت: سازمان ناتو به دلیل نگرانی ها از وضعیت امنیتی افغانستان و تحرکات طالبان احتمالا حضور نیروهای خود را در این کشور حداقل برای کوتاه مدت تمدید خواهد کرد.

احمد رشاد جمالیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: یکی از دلایلی که می تواند تمایل اعضای ناتو را برای ادامه حضور هرچند کوتاه مدت در افغانستان شبب شده باشد این است که در توافقنامه امریکا با طالبان بر کاهش خشونت ها تاکید شده اما به آن عمل نشد از اینرو ناتو از بدترشدن وضعیتی امنیتی در افغانستان احساس نگرانی می کند.

وی افزود: با خروج و یا ماندن نیروهای خارجی در افغانستان وضعیت امنیتی این کشور تغییری نخواهد کرد زیرا خواست اصلی طالبان تنها خروج نیروهای خارجی و از جمله امریکایی ها از افغانستان نیست و موارد دیگری هم در گفت و گوهای دوحه ذکر شده که می تواند به تشدید ناامنی در افغانستان منجر شود.

به گفته این کارشناس سیاسی نگرانی ها از این ناحیه باعث شده که ناتو و امریکا به این فکر بیفتند که حداقل برای مدت زمان کوتاهی در افغانستان حضور نظامی داشته باشند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: هنوز نتیجه مطلوبی از گفت و گوهای میان حکومت افغانستان و گروه طالبان بعد از آغاز مرحله دوم مذاکرات صلح در دوحه حاصل نشده و این می تواند عاملی برای خارج نشدن نیروهای ناتو از افغانستان باشد زیرا وضعیت امنیتی ناپایدار است.

به گفته جمالیار حکومت جدید امریکا هم بر این تصور است که خروج یکباره نیروهای امریکایی از افغانستان، می تواند در کوتاه مدت پیامدهای منفی داشته باشد از اینرو جو بایدن می خواهد توافقنامه با طالبان را مورد بازنگری قرار دهد تا مطمئن شود که اوضاع در افغانستان به وخامت نخواهد گرایید.

این تحلیلگر سیاسی گفت: مردم افغانستان در گذشته قربانی سیاست های کشورهای خارجی شده اند بنابر این به هر نوع تغییر در رویکرد نیروهای خارجی و یا سیاستی که در مورد افغانستان از سوی ناتو و امریکا در پیش گرفته شود، حساس هستند زیرا هر تصمیمی می تواند خطرات خود را داشته باشد و اوضاع امنیتی را وخیم تر کند.

جمالیار اظهار کرد: نیروهای دفاعی افغانستان قدرت و توان مبارزه در برابر حملات طالبان را دارند اما امنیت در افغانستان تنها بعد داخلی ندارد، در این کشور جنگ های نیابتی کشورهای مختلف جریان دارد که به عنوان یک چالشی برای نیروهای امنیتی افغانستان بعد از خروج نیروهای خارجی مطرح است.

وی اضافه کرد: نقش کشورهای منطقه در آینده افغانستان، مشکلات سیاسی، مداخلات کشورهای منطقه و فرا منطقه از مسایل چالش زا برای افغانستان است که حضور یا خروج نیروهای خارجی هم تاثیر چندانی بر آن ها ندارد.

 

کلیدواژه