کمپاین های دفاع از حقوق زن در افغانستان نمایشی است و زنان همچنان قربانی خشونت های خانوادگی هستند
(last modified 1399-12-19T08:18:59+00:00 )
حوت 19, 1399 12:48 Asia/Kabul

استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس افغان در امور زنان گفت: یکی از راه هایی که خشونت علیه زنان را در جامعه افغانستان کاهش می دهد، شناخت جایگاه زن و مرد، حقوق و وظیفه آنان در قبال یکدیگراست و تا زمانی که چنین شناختی شکل نگیرد زنان همچنان قربانی خشونت های خانوادگی هستند.

خدیجه جعفری استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به خشنونت های خانوادگی به ویژه قتل زنان در افغانستان گفت: خشونت خانگی پدیده ای است که زن بخاطر جنسیت خود، مورد فشار و زورگویی از سوی جنس مخالف قرار می گیرد و علت رفتارهایی که منجر به قتل زنان می شود این است که در کشوری مثل افغانستان حقوق زنان رعایت نمی شود و دیدگاه جنسیت گرایانه حاکم است.

وی افزود: تا زمانی که در جامعه افغانستان تعریفی از حق و حقوق زن و مرد بر یکدیگر تعیین نشود، مشکلاتی از قبیل خشونت علیه زنان روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد همانگونه که نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است.

این استاد حوزه علمیه در ادامه یادآور شد: در جامعه سنتی افغانستان باید تغییراتی اعمال شود و نوع نگاه مردان به زنان از طریق آگاهی بخشی، برنامه های رسانه ای، کتاب و مقالات تعدیل شود که مردان دیگر به بخاطر هر مسئله ای، دست به قتل یک زن نزنند.

جعفری اظهار داشت: تلاش سازمان های بین المللی برای از بین بردن خشونت در کشورهایی که خشونت در آن وجود دارد، قابل قدر است اما تلاش باید با برنامه ریزی و باتوجه به فرهنگی که در یک جامعه حاکم است صورت بگیرد و اقداماتی که برای دفاع از حقوق زنان صورت میگیرد صرفا نمایشی نباشد.

وی تصریح کرد: در روز جهانی منع خشونت علیه زنان کمپاین ها و همایش هایی برگزار می شود و گروهی که تخصص در مسئله زنان را دارند و کسانی که خود را صاحب اندیشه می دانند طرح و برنامه ریزی می کنند اما اینگونه اقدامات تاثیر چندانی بر وضعیت زنان ندارد.

این فعال امور زنان یادآور شد: معمولا کمپاین هایی که به دفاع از حقوق زنان تشکیل می شود بیشترشان پروژه ای است و بیشتر حالت نمایشی داشته و بعد از پایان پروژه بدون این که نتیجه مشخصی داشته باشد برنامه به پایان می رسد.

وی افزود: سازمان های بین المللی معمولا بر روی خشونت های فیزیکی مانند قتل توجه می کنند و به خشونت های دیگری مانند خشونت روانی و کلامی توجهی ندارند و اگر هم توجی صورت گرفته بسیار کمرنگ بوده در صورتی که به غیر از خشونت های فیزیکی، خشونت های روانی و کلامی است که در خانواده ها موجب مشکلاتی مانند قتل می شود.

جعفری ادامه داد: یکی از راه هایی که خشونت علیه زنان را در جامعه افغانستان کاهش می دهد، آگاه کردن مردم در امر شناساندن جایگاه زن و مرد، حقوق و وظیفه آنان در قبال یکدیگر در خانواده و اجتماع است، ولی این آگاهی در حال حاضر بسیار کم است هر چند در شهرهای بزرگتر مانند کابل، هرات، مزار و دیگر شهرها وضعیت بهتر است اما در بسیاری از نقاط افغانستان، شهرهای دور و روستاها هیچگونه آگاهی وجود ندارد.

 

کلیدواژه