نوسازی قابلیت موشکی و پهپادی و تقویت قدرت بازدارندگی یمنی‌ها در 6 سال
(last modified 1400-01-08T11:36:47+00:00 )
حمل 08, 1400 16:06 Asia/Kabul
  • نوسازی قابلیت موشکی و پهپادی و تقویت قدرت بازدارندگی یمنی‌ها در 6 سال
    نوسازی قابلیت موشکی و پهپادی و تقویت قدرت بازدارندگی یمنی‌ها در 6 سال

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن از نوسازی قدرت پهپادی و موشکی یمن در 6 سال گذشته خبر داد و گفت امروز یمن در سطح جزیره العرب از نظر بُرد و کیفیت موشک‌های دوربردی که در اختیار دارد، در جایگاه نخست قرار دارد.

یمن در سال 2014 موشک‌هایی در اختیار داشت که حداکثر بر آنها 320 کیلومتر بود و عمر برخی از این موشک‌ها نیز به  حدود 40 سال می‌رسید. یمنی‌ها که از حمله ائتلاف سعودی غافلگیر شده بودند و انتظار چنین حمله‌ای را از یک کشور مسلمان و همسایه نداشته‌اند برای تغییر موازنه در میدان جنگ، دستیابی به دانش ساخت موشک و پهپاد را در اولویت خود قرار دادند. یمنی‌ها از سال‌های گذشته به تولید موشک‌های بالدار و هواپیماهای بدون سرنشین پرداخته‌اند. این موشک‌ها سلاح‌های پیشرفته‌ای هستند که سبب برتری نظامی یا بازدارندگی در حالت دفاع می‌شوند و در درگیری‌های سخت بسیار قدرتمند هستند. امروز بُرد موشک‌های قدس 1 یمنی‌ها حتی به 3000 هزار کیلومتر نیز می‌رسد. برخی از پهپادهای ساخت یمن از جمله صماد 3 بُردی تا 1700 کیلومتر دارد.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در پایان ششمین سال جنگ گفت: «499 موشک بالستیک نیروهای یمنی به اهداف و تاسیسات نظامی وابسته به عربستان سعودی و امارات اصابت کرده است و 849 فروند موشک نیز به مقرها و تاسیسات و مراکز دشمن و مزدوران آنها در داخل اراضی یمن شلیک شده است. یگان پهپادی یمن نیز بیش از 12 هزار و 623 عملیات انجام داده است که هزار و 150 مورد عملیات تهاجمی بوده است.» در واقع، قدرت موشکی و پهپادی یمن سبب شد قدرت بازدارندگی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن افزایش یابد و موازنه قدرت در میدان جنگ نیز تغییر کند. 

برداشت آل سعود این بود که از طریق محاصره همه‌جانبه از یک سو می‌تواند افکار عمومی یمن را علیه انصارالله بسیج کند و از سوی دیگر مانع ارسال سلاح به یمن شود. آل سعود به موضوع مهم «دانش ساخت سلاح» فکر نکرده بود و همین موضوع نیز با گذشت زمان سبب غافلگیری آن در جنگ علیه فقیرترین کشور عربی منطقه غرب آسیا شد. در همین راستا، سرتیپ سریع با تاکید بر اینکه یگان پهپادی یمن از صفر بنا شده است، گفت: پس از اینکه دشمن، نیروی هوایی و پدافند هوایی یمنی‌ها را نابود کرد به تلافی آن، یگان پهپادی راه‌اندازی شد و توانست انحصار هوایی دشمن سعودی را در هم شکند.

نکته مهم درباره موشک‌ها و پهپادهای یمنی، دقت بالا و رهگیری نشدن توسط سامانه‌های مدرن ساخت آمریکا است. در واقع، موشک‌ها و پهپادهای یمنی نه تنها به دقت و با خطای اندک به اهداف خود در عمق خاک عربستان سعودی اصابت می‌کنند بلکه حتی سامانه‌های مدرن پاتریوت آمریکا نیز نمی‌تواند آنرا رهگیری کند. موضوع دیگر نیز این است که پهپادهای یمنی تنها با هزینه کمتر از هزار دلار ساخته می‌شود و با عبور از سامانه‌های میلیون دلاری، خسارت‌های سنگینی به عربستان سعودی وارد می‌کند. با توجه به این شاخصه‌ها است که سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: یگان پهپادی در سطح ایجاد بازدارندگی در برابر دشمن و در هم کوبیدن پایگاه‌های آن و مراکز قدرت آن دستاوردهای زیادی به دست آورده است. 

موضوع دیگر این است که یمنی‌ها در سال هفتم جنگ از یک سو در پی رونمایی از سامانه‌های جدیدی هستند و از سوی دیگر افزایش ذخیره استراتژیک سلاح‌های پهپادی و موشکی را پیگیری می‌کنند. این دو هدف بدین معنا است که سال هفتم جنگ برای سعودی‌ها سخت‌تر خواهد بود و ضربه‌ها و خسارت‌های سنگین‌تری را متحمل خواهند شد. در واقع، یمنی‌ها در سال هفتم جنگ می‌توانند عملیات آفندی و تهاجمی علیه سعودی‌ها را افزایش دهند. 

کلیدواژه