حضور نمایندگان مهاجرین در نشست های مربوط به صلح افغانستان موثر است
(last modified 1400-01-14T06:53:21+00:00 )
حمل 14, 1400 11:23 Asia/Kabul

حضور نمایندگان مهاجرین افغان در نشست های مربوط به صلح افغانستان برای پیشبرد این نشست ها و ارایه طرح های کارآمد موثر است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: حضور نمایندگان مهاجرین افغان در نشست های مربوط به صلح افغانستان برای پیشبرد این نشست ها و ارایه طرح های کارآمد موثر است.

داکتر علی واحدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به درخواست نمایندگان مهاجرین افغانستانی در ایران برای حضور نمایندگانی از مهاجرین در نشست پیش روی ترکیه در خصوص صلح افغانستان و اهمیت این حضور اظهار داشت: در میان جمعیت قابل توجه مهاجرین نیروهای متخصص و نخبه ای وجود دارد که حضور آنان در چنین نشست هایی تاثیرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: اهمیت حضور نمایندگان مهاجرین در نشست های صلح افغانستان از آنجا ناشی می شود که مهاجرین افغانستان در سراسر دنیا حدود بیست درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و این جمعیت باید در تعیین سرنوشت خود دخیل باشند زیرا در میان آنان تعداد زیادی از افراد تحصیل کرده، نخبه، آگاه و دارای قدرت تحلیل وجود دارد که می توانند حضور موثری داشته باشند.

به گفته عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر اینکه تا کنون حضور مهاجرین در مسایلی مانند انتخابات و نشست های صلح مد نظر قرار نگرفته احجافی در حق مهاجرین و کمبودی در این حوزه ها بوده و در صورتی که به آنان اجازه حضور و حق رای داده شود در رفع مشکلات افغانستان تاثیرگذار است، بنابراین دولت افغانستان، سازمان ملل و دیگر نهادهای موثر باید زمینه این حضور را فراهم کنند.

واحدی در رابطه با دلایل نقش کمرنگ مهاجرین افغانستانی در مسایل داخل افغانستان هم گفت: از یکسو دولت افغانستان در این زمینه کم کاری کرده و از سوی دیگر سیطره قدرت های خارجی مانند امریکا و ناتو که حضور نیروهای نخبه مهاجرین را در راستای اهداف خود نمی دانند سبب شده که توجهی به این حضور نشود، ضمن اینکه در بین مهاجرین هم تشکل ها و نهادهای قوی و نیز هماهنگی و پیگیری جدی در این زمینه وجود نداشته است.

وی یادآور شد که مذاکرات نمایندگان امریکا و نمایندگان طالبان حدود یک و نیم سال طول کشید و سرانجام با یک توافقنامه ختم شد، پس از آن هم مذاکرات بین هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر آغاز شد که جریان دارد، نشستی در مسکو برگزار شد و نشستی هم قرار است در آینده نزدیک در استانبول ترکیه برگزار شود.

 

کلیدواژه