تعدیل مواضع دولت افغانستان؛ طرحی در برابر طرح های جریان های تحت نظر روسیه و امریکا
(last modified 1400-01-16T08:31:28+00:00 )
حمل 16, 1400 13:01 Asia/Kabul

تعدیل مواضع دولت افغانستان در رابطه با صلح این کشور طرحی است در برابر طرح های جریان های تحت نظر روس ها و امریکایی ها

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: تعدیل مواضع دولت افغانستان در رابطه با صلح این کشور طرحی است در برابر طرح های جریان های تحت نظر روس ها و امریکایی ها.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اینکه مواضع دولت افغانستان در رابطه با مسایل صلح و آینده این کشور نسبت به گذشته تعدیل شده اظهار داشت: اما این تعدیل مواضع بیشتر مربوط به دو جریانی است که خارج از اراده این دولت پیش می رود، یکی جریان مسکو که روس ها پیگیری می کنند و دیگری جریان استانبول ترکیه که از سوی امریکایی ها پیگیری می شود.

وی افزود: البته این دو جریان در جاهایی باهم هماهنگ هستند و به نظر می رسد که دولت آقای غنی و عبدالله عبدالله به عنوان رئیس شورای عالی مصالحه ملی شانس زیادی برای مقاومت در برابر این دو جریان ندارند و ناچارند خود را کم کم با شرایطی که پیش می آید هماهنگ کنند اما آن چیزی را که سرور دانش معاون رئیس جمهور افغانستان در مورد آمادگی دولت این کشور برای تعدیل قانون اساسی گفته و طرحی که خود آقای غنی دارد، بیشتر طرحی است در مقابل دیگر طرح ها.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: آقای غنی می گوید حاضر است قدرت را واگذار کند اما بر اساس آنچه در قانون اساسی پیش بینی شده که آن هم انتخابات است، پیچیدگی موضوع هم از آنجا ناشی می شود که طرف طالبان اعتقادی به انتخابات و جابجایی قدرت از این طریق ندارد، حاضر هم نیست پای چنین معامله ای بیاید که اشرف غنی انتخابات برگزار کند زیرا برگزاری انتخابات هم به دلیل هزینه، هم به لحاظ زمان و هم به خاطر نتایجی که به بار خواهد آورد مورد توجه آنان نیست و امریکایی ها و روس ها هم این را می دانند.

به گفته ملا زهی با همه این ها تیم آقای اشرف غنی امیدوار است که حداقل بخشی از حکومت آینده را در اختیار داشته باشد و به طور کامل بازنده نباشد اما از سوی دیگر به نظر می رسد که بین امریکایی ها و روس ها معامله ای در حال انجام است که فراتر از افغانستان است و خاور میانه و قفقاز شمالی را هم در بر می گیرد.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: نوعی نگاه وجود دارد که افغانستان به یک کشور بی طرف تبدیل شود که کشورهای دیگر در آن دخالت نکرده و سعی نکنند که معادلات را به نفع خود تغییر دهند و چارچوب های افغانستان هم به صورت فدرالی تنظیم شود که البته موافقان و مخالفان زیادی دارد، به هر صورت ساختاری ایجاد خواهد شد که هم طالبان، هم جهادی ها و هم جناح بر سر قدرت هر کدام سهمی از قدرت را خواهند داشت.

ملا زهی عنوان کرد: صلح و امنیت کامل هم آنگونه که مد نظر مردم افغانستان است، مورد نظر کسانی که جریان مسکو و استانبول را پیش می برند، نیست و تنها کاری که انجام خواهد شد ورود بخشی از طالبان شورای کویته به قدرت است که حاضر به مشارکت در قدرت می باشند.

وی اضافه کرد: بخش های دیگر احتمالا با برداشتن پرچم داعش به جنگ ادامه می دهند و افغانستان باز هم بهانه حضور نیروهای امریکا و ناتو خواهد بود و پاکستان نیز سیاست های خود را پیش خواهد برد تا افغانستان هماهنگ با این سیاست ها شود.

 

کلیدواژه