حمل 29, 1400 12:47 Asia/Kabul

حملات یازدهم سپتامبر 2001 در امریکا یک سناریوی ساختگی از سوی امریکایی ها برای حضور و سلطه در منطقه بود اما این سناریو شکست خورده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: حملات یازدهم سپتامبر 2001 در امریکا یک سناریوی ساختگی از سوی امریکایی ها برای حضور و سلطه در منطقه بود اما این سناریو شکست خورده است.

سید رحمت الله نهضت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: واقعیت این است که امریکایی ها روز به روز ضعیف تر و منزوی تر می شوند و از ابهتی در سطح دنیا برخوردار نیستند.

وی افزود: دولت امریکا یازدهم سپتامبر سال جاری را تاریخ خروج کامل نیروهای خود از افغانستان اعلام کرده زیرا یازدهم سپتامبر برای امریکا به لحاظ تاریخی از اهمیت بسزایی برخوردار است. دولت امریکا می خواهد به این طریق افکار عمومی مردم خود و دیگر کشورهایی که نیروهای خود را به افغانستان فرستادند اقناع و وانمود کند تروریزم که منافع آن ها را هدف گرفته بود از بین رفته و دیگر تهدیدی علیه آن ها وجود ندارد اما این ها عوام فریبی است و امریکایی ها در منطقه شکست خورده اند.

به گفته این استاد دانشگاه در کابل امریکایی ها هیچ گاه صادق نبوده اند و به هیچ کدام از وعده های خود عمل نکرده اند و همواره می خواهند با طرح ها و راه های جدید حضور خود را در سطح منطقه حفظ کنند بنابراین قصد خروج از منطقه را ندارند.

نهضت یار درمورد واکنش طالبان به تعویق زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هم عنوان کرد: طالبان بیست سال است که در جنگ با امریکایی ها بسر می برند و با تاکتیک های آن ها آشنایی دارند، به هر صورت ممکن است حملات طالبان آنگونه که خود گفته اند شدت یابد و جنگ ادامه پیدا کند.

این کارشناس سیاسی در مورد تعویق زمان برگزاری نشست استانبول ترکیه هم اظهار کرد: امریکایی ها بازی های مختلفی را در پیش گرفته اند، مذاکرات هیات های افغانستان و طالبان در دوحه قطر به نتایج خاصی نرسید، امریکایی ها با نشست ترکیه هم به دنبال آن بودند که طالبان را به نوعی تبرئه کنند و به عنوان یک قدرت مطرح کنند اما دولتمردان افغانستان متوجه این امر شده اند و درپی ایستادگی در برابر طرح های غیر منطقی هستند.

وی در مورد ارتباط  تعویق زمان خروج نیروهای امریکایی و تعویق زمان برگزاری نشست ترکیه نیز گفت: امریکایی ها در رابطه با مساله افغانستان سراسیمه شده اند و در مقاطع مختلف به کشورهای مختلفی اعتماد می کنند و این بار با استفاده از ترکیه می خواهند به اهداف خود در منطقه برسند.

 

کلیدواژه