برقراری صلح و امنیت در افغانستان تنها با اتحاد و همکاری خود افغان ها امکان پذیر است
(last modified 1400-01-30T09:44:31+00:00 )
حمل 30, 1400 14:14 Asia/Kabul

راه حل مشکلات افغانستان درک مشترک همه طرف ها از وضعیت موجود است و اینکه تنها خود افغان ها می توانند با اتحاد این کشور را به صلح و امنیت برسانند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: راه حل مشکلات افغانستان درک مشترک همه طرف ها از وضعیت موجود است و اینکه تنها خود افغان ها می توانند با اتحاد این کشور را به صلح و امنیت برسانند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: خارجی ها با هر عنوانی که به افغانستان آمده باشند دیر یا زود باید این کشور را ترک کنند و این خود مردم افغانستان هستند که باید صلح و امنیت و آبادانی را به کشور خود بیاورند.

وی افزود: امریکایی ها از ابتدا به خاطر برقراری صلح، امنیت و آبادی به افغانستان نیامدند بلکه به دنبال اهداف خاص خود بودند، آن ها می خواستند هژمونی خود را به رخ بکشند و رقبای خود را تحت نظر داشته باشند. اکنون هم پس از بیست سال حضور نیروهای خارجی، هزینه های فراوان و تلفات و ویرانی که افغانستان متحمل شد تغییر خاصی در اهداف امریکایی ها رونما نشده. آن ها می گویند به اهداف خود رسیده اند، البته آن ها می خواستند افغانستان را در بحران و چالش نگه دارند که چنین شده است.

این کارشناس افغان تصریح کرد: امریکایی ها طالبانی را که در حال نابودی بود دوباره احیاء کردند تا حدی که این گروه را در برابر دولت قرار دادند و امروز طالبان این دولت را به رسمیت نمی شناسد و حاضر نیست با آن مذاکره کند.

مختاری در رابطه با اعلام تعویق زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از سوی دولت جو بایدن هم گفت: در این زمینه مشکل خاص فنی وجود نداشته و فقط بایدن می خواست مخالفت خود را با برنامه های ترامپ نشان دهد. اما موضوع خروج نیروهای خارجی از قبل مطرح بوده در حالیکه آمار دقیق نیروهای امریکایی در افغانستان مشخص نیست. به هر صورت چه اکنون و چه چند ماه بعد امریکایی ها باید با قبول شکست افغانستان را ترک کنند.

وی در مورد اعلام طالبان مبنی بر اینکه تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند در هیچ مذاکره ای شرکت نمی کنند هم گفت: طالبان هم دنبال بهانه بودند، اگر طالبان خواستار خروج نیروهای خارجی هستند زمان آن چندان مهم نیست، بالاخره تصمیم گرفته شده و رسماً اعلام شده که امریکایی ها از افغانستان خارج می شوند.

به گفته این کارشناس سیاسی ممکن است طالبان به این فکر باشند که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دیگر نیازی به مذاکره با دولت افغانستان نیست و با حملات خود حکومت را از بین برده و قدرت را به دست می گیرند در حالی که این یک دیدگاه اشتباه است، ما در گذشته هم شاهد ورود و خروج نیروهای خارجی بوده ایم و دولت هم سر جایش بوده است. ضمن اینکه با سابقه ای که از طالبان وجود دارد مردم دل خوشی از آنان ندارند.

مختاری عنوان کرد: در صورتی که طالبان آنگونه که خود گفته اند در نشست ترکیه شرکت نکنند این نشست به نتیجه ای نخواهد رسید زیرا در مذاکره باید دو طرف درگیر حضور داشته باشند، بنابراین نشست نتیجه ای نخواهد داشت مگر اینکه باداران طالبان به این گروه فشار بیاورند تا دیدگاه خود را تغییر دهند.

وی در مورد راه حل مشکلات افغانستان هم گفت: در صورتی که همه طرف ها در افغانستان وضعیت را درک کنند و این کشور را خانه خود بدانند باید به جنگ خاتمه دهند و به فکر آبادی کشور خود باشند زیرا خارجی ها به هر عنوانی که آمده باشند باید روزی این کشور را ترک کنند. اگر همه دیدگاه تمامیت خواهی را کنار گذاشته و همدیگر پذیری را سرلوحه خود قرار دهند مشکلات قابل حل است.

مختاری اضافه کرد: افغان ها هیچ گاه نباید انتظار داشته باشند که خارجی ها برای امنیت و آبادی کشورشان کاری بکنند، آن ها خودشان این توانایی را دارند و اگر همه طرف ها به این نتیجه برسند مشکلات افغانستان قابل حل است.

 

کلیدواژه